Podiranje rekordov, naj bo v hitrosti, višini, dolžini, globini, količini ali čemer koli, je svojevrstna zasvojenost. Ljudje so takrat pripravljeni storiti nepredstavljivo. Med njimi se najdejo tudi zelo romantične discipline, ki po svoje zaznamujejo neki čas in prostor. Niso namreč vsi rekordi »neumni«. Vprašajte Irva Gordona in znal vam bo povedati veliko zanimivega.

Ni lahko prepeljati veliko kilometrov z avtomobilom, ki sodi med prave posebnosti. Zlasti ne, če si star 74 let. A Irv Gordon, upokojeni učitelj iz East Patchogua v državi New York, je človek, ki je naravnost zaljubljen v svojega volva P1800S, s katerim sta tako rekoč stara prijatelja. Z njim je prevozil reci in piši 3 milijone milj oziroma 4,7 milijona kilometrov. Rekord je Irv postavil na svoji poti po Aljaski, kjer se vse do zdaj še nikoli ni vozil. In pravi, da poti obeh veteranov še ni konec.

Po treh milijonih parkiral ob cesti

»Bilo je precej nedramatično. Enostavno sem se vozil po Aljaski in budno spremljal merilnik prevoženih kilometrov. Ko se je ta ustavil pri treh milijonih, sem parkiral ob cesti, da je moj spremljevalec iz tovarne Volvo to lahko tudi uradno zapisal,« je po slovesnem dogodku povedal Gordon, švedski spremljevalec pa je v potni dnevnik napisal tudi uro: zgodilo se je natančno ob štirih popoldne.

Prvo skupno okroglo obletnico sta praznovala že leta 1987, ko sta se skupaj prebila prek meje milijona milj. Z 1,69 milijona milj pa je Irv uradno postavil rekord in se vpisal v Guinnessovo knjigo rekordov o najdaljši prevoženi razdalji enega samega lastnika vozila za nekomercialne namene. Virus lova na kilometre je bil takrat dovolj močan, da je Američana pripravil do tega, da je od tistega dne dalje vozil le še v želji, da postavi nove rekorde. Leta 2002 je merilnik prevoženih milj v njegovem švedskem avtomobilu iz leta 1966 že kazal dva milijona milj. »Po dveh slabih izkušnjah s chevroletom corvair sem se odločil za nakup tega volva in nisem obžaloval niti minute. Avtomobil takrat ni bil poceni, bil pa je nekaj posebnega – in tak je ostal vse do danes. Že v prvih skupnih desetih letih sem z njim prevozil 500.000 milj, vse drugo je bila potem samo stvar nekakšne navade,« danes dodaja Gordon.

Športni avtomobil so Švedi izdelovali med letoma 1961 in 1973, v tem času so izdelali 39.407 kupejev in 8077 njegovih karavanskih različic (slednja je navdihnila Volvove oblikovalce, da so se pozneje odločili oblikovati še model 480 ES in navsezadnje je danes del te dediščine tudi model C30). Prvi dve leti proizvodnje je avtomobil nastajal v Veliki Britaniji v tovarni Jensen, med ljubitelji televizijskih serij pa je postal znan kot glavno prevozno sredstvo superdetektiva Simona Templarja, ki ga je v seriji Svetnik (The Saint) igral Roger Moore.

Volvo ga še ni pustil na cedilu

Irv Gordon je svetnik v drugačnem pomenu besede. Kljub lovu na kilometre pravi, da vse skupaj ni podrejeno le številkam: »Lepo je, če postaviš nov rekord, če si v nečem prvi. A vse to dogajanje ni namenjeno le rekordu, veliko bolj sem užival in lovil vtise in izkušnje, ki sem jih nabral v dosedanjih treh milijonih milj. Enostavno sem užival, ko sem spoznaval svet.« Od omenjenih treh milijonov milj je Irv vsega 26.000 milj (41.600 kilometrov) prevozil zunaj ZDA. Njegovi cilji so bili med drugim v Kanadi, Mehiki in tudi Evropi. »Zapeljal sem se na Švedsko, na sedež Volva, ker sem hotel videti, kje je bil rojen moj P1800S,« je povedal Gordon.

Njegov P1800S, ki premore značilno obliko karoserije in za današnje razmere dokaj skromnih 115 konjičev, ga še ni pustil na cedilu. A kljub vsej skupni prevoženi poti se Irv vseeno ne želi preveč navezati na pločevino. Njegovo umirjeno upokojensko življenje mu omogoča, da si lahko privošči take podvige, a če bi se med vsemi ljubitelji in navdušenci nad njegovim avtomobilom le našel pravi kupec, Irv natančno ve, kaj bi storil: »P1800 je moj spremljevalec že dolga leta, skupaj sva preživela veliko zanimivih stvari. A kljub vsemu je to le avtomobil, prelep avtomobil, ki pa mu dušo daje, tako kot vsem avtomobilom tega kova, njegov voznik. Lepo bi bilo, če bi imel danes avtomobil z vsemi mogočimi dodatki in udobjem, ki ga ponujajo, saj je potovanje z njimi še veliko bolj udobno. Kdo ve, če mi bo dano živeti še kakšnih deset ali petnajst let, bi lahko z novim avtomobilom ponovno prevozil vsaj milijon milj. Zgodba bi se začela znova.« A ljubiteljem P1800S sporoča še nekaj: Irv namreč zahteva po en dolar za vsako prevoženo miljo. Kar pomeni, da bi njegov avtomobil stal več kot tri milijone dolarjev. Zato je malo verjetno, da bo kdo pripravljen odšteti takšen kupček denarja, pa čeprav za avtomobil, ki mu na svetu ni para.

Za konec se je Irv od prvih treh milijonov milj poslovil z obljubo, da ga čaka še mnogo prevoženih poti. »V tej deželi je še toliko stvari, ki jih moram videti, ki bi jih moral videti vsakdo. A kdor še ni imel te priložnosti in ni okusil vsaj delčka tega, kar sem že do zdaj okusil jaz, sploh ne ve, kaj zamuja.« Pred Gordonom je torej še dolga pot, ki si jo za zdaj namerava deliti s svojim švedskim prijateljem.