Čeprav velja, da je svet v barvah precej lepši, je avtomobilski že nekaj let obarvan v črno-belo in vmes odtenke sive. Pri tem seveda mislimo na barve karoserije, saj so omenjene barve pri novih avtomobilih v prejšnjem letu znova predstavljale izbiro kar treh četrtin vseh kupcev po svetu. Natančnejši podatki so predstavljeni v tabeli, dodajmo le, da je v svetovnem merilu bela barva pri novih avtomobilih najbolj priljubljena že četrto leto zapored. A pozor, vse skupaj bi se utegnilo v prihodnjih letih vsaj malce spremeniti – tako pravijo pri podjetju Axalta (prej znanem kot Du Pont), pri katerem že od leta 1963 zbirajo podatke o priljubljenosti barv avtomobilov. Ti podatki kažejo, da je priljubljenost živih barv, rdeče, modre in rumene, v porastu.

Slovenija pri trenutnih trendih ni izjema, pri čemer pri zbiranju podatkov pri nas moči združujeta siva in srebrna, ki sta skupaj pač malce močnejši od bele. »Generalno je bila v preteklem letu med kupci naših vozil najbolj priljubljena bela, pri več kot tretjini vozil, naslednjo tretjino predstavljata srebrna in črna skupaj, vseeno pa opažamo, da se spet dviga povpraševanje po rdeči barvi, ki je bila zelo priljubljena pred približno dvajsetimi leti,« nam je povedala Breda Bajuk, vodja prodaje Summit motors Ljubljana, in dodala, da se okusi in priljubljenost s časom spreminjajo – bela je bila v preteklosti na primer že popularna, nato precej manj, zdaj pa je spet. Podobne podatke imajo tudi pri Toyoti. Njihova predstavnica za stike z javnostmi Jasna Baller nam je povedala, da zadnje čase najbolj prevladuje bela, sledijo siva, srebrna, črna in šele nato druge barve. »Naši kupci očitno sledijo evropskemu okusu, drži pa tudi, da je vozilo v beli barvi najugodnejše, saj je druge barve treba doplačati.«

V živih barvah malčki in posebneži

Ker v omenjenih barvah proizvedejo večino avtomobilov in ker je med kupci po večinski oceni približno tretjina takšnih, ki jim je za barvo vseeno, saj je prvi pogoj cena, gre tudi v tem iskati razloge za njihovo priljubljenost. A na drugi strani so kupci, ki so pripravljeni na vozilo v drugačni, sebi ljubi barvi tudi precej dolgo čakati, in ti dve tretjini sta tisti, ki vplivata na trende – če bo povpraševanja po neki barvi več, jo bo s časom pač opaziti na večjem številu avtomobilov. Pri čemer so po besedah prodajalcev med tistimi, ki jim je barva zelo pomembna, predvsem ženske. »Ko vozilo kupuje ženska, tukaj se stereotipom ne moremo izogniti, je barva skoraj vedno na prvem mestu, medtem ko moške zanimata tehnika in izbira motorja. Tudi ko avto kupuje par, barvo določi nežnejši del,« so nam povedali strokovnjaki pri Summit avtu.

Seveda pa je »prednost« belo-sivo-črnih barv tudi v tem, da pristajajo tako rekoč vsem avtomobilom, dražjim in večjim celo skoraj izključno, medtem ko so žive barve omejene večinoma na manjše do srednje velike avtomobile ali posebneže, kot so na evropskih cestah poltovorna osebna vozila. »Izbira kupcev nove toyote aygo, ki prepriča predvsem v živih barvnih kombinacijah, je na primer povsem drugačna kot pri drugih avtomobilih. Kar 30 odstotkov je namreč prodamo v oranžni barvi, sledijo pa črna, rdeča in srebrna,« je povedala Ballerjeva. Pri Summit avtu so dodali, da pri Fordovih avtomobilih izstopajo model ranger, pri katerem stranke pogosto izberejo izstopajočo oranžno barvo, in športne različice vozil, pri katerih se pogosto odločijo za drznejšo barvo, ki jo dopolnijo z želeno opremo, zato takšnih vozil pogosto ni na zalogi in jih naročajo v proizvodnjo.

Sprememba barve cenovno dostopna

»Prednost«, komur je do tega, nekaterih malčkov, kot je omenjeni aygo (pa na primer še opel adam, citroën DS3...), zna biti tudi »personalizacija«, ki jo omogočajo z izbiro številnih barvnih in vzorčastih kombinacij predvsem zamenljivih delov v notranjosti in zunanjosti vozila. Seveda je barvo celotnega ali dela avtomobila mogoče zamenjati pri vsakem, a je proces bolj zapleten in dražji. En način je tisti klasičen, pri avtoličarju, za katerega pa se odloča zelo malo ljudi, a če se, pri tem ni posebnih pravil, saj barve menjajo tako novim kot rabljenim vozilom. Pri čemer strokovnjaki trdijo, da je barvanje vozila enako kakovostno kot originalna barva in se celo zgodi, da popravljajo barvo tudi na novih avtomobilih.

Drugi način, ki se je razvil in postal priljubljen v zadnjih letih, pa je postopek tako imenovanega car wrappinga oziroma ovijanja v folijo ali oblačenja vozila v folijo. Tudi pri tem omejitev praktično ni, če storitev izvedejo profesionalno, pa je po besedah Klemna Štepca iz podjetja Poglej Poglej iz Mengša, ki se ukvarja z »oblačenjem avtomobilov«, nemogoče prepoznati, da je vozilo polepljeno v folijo, razen nekaterih izjem pri izbiri folije. »Vozilo, polepljeno v folijo, poleg vizualnega učinka s spremembo barve oziroma spremembe s pestro izbiro razno raznih imitacij karbona, aluminija, usnja in kroma, mat, sijaj in drugih barv, zaščitimo pred mehanskimi poškodbami. Folija namreč zaščiti lak, prav tako je izvrstna rešitev za kamenčke, saj jih po večini zadrži oziroma ti poškodujejo samo folijo, lak pa ostane nedotaknjen. Zgolj v ta namen predlagam prozorno zaščitno folijo, ki je praktično nevidna, daje pa odlično zaščito. Ob tem vpliva zmrzali, ekstremne vročine ali drugih zunanjih vplivov ni, saj se folija prilagaja vsem,« je navedel Štepec in dodal, da je življenjska doba folije od treh do desetih let, odvisno od izbire in vzdrževanja, odstrani pa se brez posledic. Povpraševanje je tako po delnih (streha, pokrov motorja...) kot po celotnih polepitvah dokaj veliko, večina strank, ki se za to odločijo, pa to stori na vozilih srednjega in višjega ali visokega razreda. »Sicer pa storitev skušamo približati vsem, zato vozilo polepimo že za 800 evrov, pri čemer je cena odvisna od velikosti vozila in izbire materiala. Povprečno pa se giblje okoli 1200 evrov,« dodaja Štepec.

Barve vplivajo na naše počutje

Barve avtomobila pa po mnenju mnogih lahko vplivajo na voznika in druge udeležence v prometu. O tem pričajo tudi nekatere raziskave, ki so dokazale povezanost med avtomobilskimi barvami in številom prometnih nesreč. Čeprav je uradnih podatkov in raziskav malo, je neka avstralska študija pokazala, da je verjetnost udeležbe v prometni nesreči za črna vozila 12 odstotkov večja kot za bela, za siva je v primerjavi z belimi verjetnost večja 11, za srebrna 10, za rdeča, modra in rjava pa 7 odstotkov.

Ob tem naj bi barve tudi vplivale na počutje v vozilu. »Ljudje se sploh ne zavedamo, da energije barv vplivajo na nas ves čas našega življenja. Po barvah in njihovih odtenkih posegamo podzavestno, le redki so osredotočeni na njihovo namembnost. Pa vendar izbira barv pri avtomobilih ni povsem naključna, saj na našo izbiro vplivajo različni dejavniki, kot so možna izbira odtenkov barv na avtomobilu, reklamni spoti s svojimi privlačnimi odtenki, nov sosedov avto, v posameznih kulturah barva določa status človeka ali pa nam je morda preprosto všeč, da smo s poživljajočo barvo opazni na cesti,« nam je povedala Valentina Grobelšek, organizatorica socialne mreže iz zavoda za zdravo življenje Vita, in dodala, da je notranjost avtomobila manj pomembna kot zunanja barva – v notranjosti gre namreč bolj za udobje in možnosti vzdrževanja. »Vsaka barva vpliva na osebno počutje, razpoloženje in človekovo zavest, zato lahko posameznikovo počutje in obnašanje povezujemo tudi s posamezno zunanjo barvo avtomobila. Raziskave so pokazale, da so vozniki rdečih avtomobilov večji potencial za prekoračenje hitrosti zaradi vpliva same rdeče barve. Rdeča namreč s svojim valovanjem povzroča večjo aktivnost in agresijo,« dodaja Grobelškova.