Čas resnično hitro teče. Zdi se, kot bi bilo prejšnji teden, a so od tega, ko je bilo treba naše avtomobile obuti v zimske pnevmatike in poskrbeti za ustrezno zimsko opremo, minili že štirje meseci. Kar pomeni, da zimske pnevmatike od danes niso več obvezne.

A prav tako niso obvezne letne. Če zakon določa, da moramo imeti med 15. novembrom in 15. marcem vozniki na vseh kolesih bodisi zimske pnevmatike bodisi poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige (in takšno primerno opremljenost večkrat preverja tudi policija), zakona, ki bi določal, da moramo imeti v preostalih osmih mesecih na kolesih obvezno letne pnevmatike, ni. Pa čeprav veliko podatkov kaže in se že dolgo opozarja na to, da je vožnja z zimskimi pnevmatikami v toplejših letnih časih lahko zelo nevarna, prav tako kot z letnimi pozimi.

Stanje je vedno boljše

Seveda to ne pomeni, da imamo lahko na kolesih kar koli. Prvič (in drugič in tretjič...) ne zaradi varnosti pa tudi zato ne, ker policisti pri nadzoru, ko preverjajo tehnično brezhibnost vozila, vselej preverijo tudi ustreznost nameščenih pnevmatik na motornem vozilu. Taka kontrola poteka stalno, vse leto, v primeru neustreznih pnevmatik pa je v 42. členu zakona o motornih vozilih predpisana globa 400 evrov. »Drži pa, da lahko v zvezi z zimskimi pnevmatikami v toplejših letnih časih policisti samo opozarjajo na dejstvo, da je vožnja z njimi lahko zelo nevarna. Zato je zelo pomembno, da se mediji, civilna družba, proizvajalci in vsi tisti, ki se ukvarjajo s tem področjem, o tem ozaveščajo ljudi,« pravi Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije na UUP. Hkrati dodaja, da se je stanje na tem področju zelo izboljšalo. »Državljani se vedno bolj zavedajo pomena dobrih pnevmatik. Če so včasih menili, da so pomembne dobre zavore in krmilni mehanizem, so zdaj v to kategorijo vključili tudi dobre pnevmatike.«

Podobno opažajo tudi v nekaterih vulkanizerskih centrih. Gašper Križnar iz avtocentra Martin Stipič iz Ljubljane pravi, da se v zadnjem času vozniki pri nakupu novih pnevmatik odločajo nekoliko dlje, saj želijo kupiti res optimalno. »Tako spremljajo teste, primerjajo cene, opažam pa tudi, da se povečuje število nakupov po nasvetu vulkanizerja, kar je tudi najbolj smiselno, saj ni vedno najboljša guma dobra za vas,« meni Križnar, ki pa po drugi strani opaža tudi, da je še naprej kar precejšnje zanimanje za nakup rabljenih pnevmatik, katerih nakup odsvetuje. Tudi Križnar pravi, da spomladi pri menjavah pnevmatik ni take gneče kot pozimi, ko pa se za menjavo odločimo, je naslednji pomemben korak pravilno shranjevanje zimskih pnevmatik. »Veliko strank sicer pnevmatike pusti pri nas, saj je to enostavneje, če jih shranijo sami, pa jim predlagamo, da jih shranijo suhe, največ štiri v višino in naj nanje nikakor ne nalagajo težkih predmetov. Koliko časa uporabljamo isti komplet pnevmatik, pa je odvisno od voznika in vozila. Če se na pnevmatiki ne opazi obrabljenost, predlagam, da jih zamenjamo po četrti sezoni vožnje.«

Poleti ne nosimo škornjev

O nadpovprečni ozaveščenosti slovenskih potrošnikov glede pomembnosti primernih pnevmatik so prepričani tudi pri podjetju Goodyear Dunlop CSEE, a z dodatkom, da to velja le za zimski čas. Matej Zavrl, direktor prodaje in marketinga za potniško pnevmatiko pri Goodyear Dunlop CSEE, pravi, da v Sloveniji lahko zasledimo visok odstotek menjave letnih pnevmatik za zimske ob zakonsko določenemu roku, odstotek menjave zimskih za letne pa je manjši, sploh v času gospodarske krize. »Potrošniki v tem pogledu torej še niso zadosti ozaveščeni,« meni Zavrl, ki smo ga povprašali tudi o trendih in novostih na področju gumarske industrije. »Visokorazvite tehnologije iz avtomobilov visokega cenovnega razreda vse pogosteje prenašajo v srednji in tudi nižji cenovni razred. Potrošniki lahko tako pričakujejo vse več tako imenovanih inteligentnih pnevmatik, kot so na primer pnevmatike RunOnFlat, ki omogočajo nadaljevanje vožnje kljub predrtju pnevmatike. Drugi opazen trend izhaja iz okoljske ozaveščenosti potrošnikov. Pnevmatike so okolju čedalje prijaznejše, tako z vidika proizvodnje (novi materiali, zmanjševanja ogljičnega odtisa pri samem proizvodnem procesu) kot z vidika vpliva na nižjo porabo goriva.«

Ravno pri slednji je lahko razlika med uporabo letnih ali zimskih pnevmatik precejšnja – letne pnevmatike imajo namreč med drugim manjši kotalni upor, kar bo pripomoglo k nižji porabi goriva. »Poleg tega uporaba letnemu času ustreznih pnevmatik pomeni tudi, da bomo z njimi lahko prevozili več kilometrov. Tekalna plast zimske pnevmatike je namreč mehkejša in se zato pri visokih temperaturah začne veliko hitreje obrabljati. Če se boste poleti vozili z zimskimi pnevmatikami, boste opazili, da bodo te na vročem poletnem asfaltu dobesedno izginjale. Če poenostavim: poleti z razlogom ne obuvamo škornjev – in enako naj velja tudi za pnevmatike,« je slikovito sklenil Matej Zavrl.

Rezultati testov letos malce kasneje

Še bolj kot zaradi porabe in obrabe je primerne pnevmatike seveda smotrno uporabljati zaradi varnosti, pri čemer pa se točnega datuma (15. marec) zamenjave zimskih z letnimi ni treba držati kot pijanec plota. Tudi kasneje nas namreč še lahko preseneti sneg, mraz... »Veliko je odvisno od okolja, področja najpogostejših voženj. V gorskih, hribovitih in višje ležečih predelih je smiselno pričakovati slabše, celo trenutne zimske razmere, v nižinah in posebej priobalnem območju pa skorajda ne. Zavedati se je treba, da če se bomo odločili opraviti menjavo, se moramo v tem prehodnem času ravnati po morebitnih trenutnih poslabšanih voznih razmerah. Sneži lahko tudi še aprila,« opozarja tudi inštruktor varne vožnje pri AMZS Brane Legan in dodaja, da pri morebitnih temperaturah od 0 do 7 stopinj Celzija učinkoviteje opravijo »delo« zimske pnevmatike, pri okoli 7 stopinjah so si kar enakovredne, pri višjih temperaturah pa so letne pnevmatike učinkovitejše. »To se nam lahko zgodi v enem dnevu, ko se od jutra čez dan do poznih večernih ur temperature lahko izrazito spreminjajo tudi do 10 ali več stopinj. To so najpogostejše pasti prehodnega obdobja, ki jih dodatno poslabšajo ostanki soljenja, posipanja in druge umazanije, ki se je z robov cest ob taljenju snega nanesla na vozišče. Ob tem pri obeh vrstah ne smemo pozabiti še na globino profila v dezenu in ustrezen tlak. Ne glede na vrsto, 4, 3 ali celo samo 2 milimetra globine močno poslabša oprijem, ob zavijanju zelo hitro zdrsnejo, zavorna pot se močno podaljša. Pri polno obremenjenem vozilu je treba tlak pnevmatik povišati, to preverite in upoštevajte vrednosti v navodilih,« še pravi Legan.

Pa še eno pojasnilo: pred 15. marcem po navadi lahko postrežemo z rezultati testov letnih pnevmatik, ki jih v sodelovanju s porabniškimi organizacijami in partnerskimi avtomobilskimi klubi opravi Avto-moto zveza Slovenije, izvedba testa pa poteka v organizaciji nemškega ADAC. Znane težave slednjega s ponarejenimi rezultati glasovanja za najbolj priljubljen avto v Nemčiji, ki so pripeljale do nekaterih drugih obtožb in med drugim odprle tudi vprašanja, ali ni do manipulacij prišlo tudi pri nekaterih testih, pa so razlog, da se je letos z objavo počakalo. Partnerji, ki sodelujejo pri testu, med drugim tudi AMZS, so se namreč dogovorili, da nekatere meritve opravijo ponovno in s tem potrdijo verodostojnost testa, o kateri sicer ne dvomijo. Ker pa to zahteva čas, bodo končni rezultati letos znani malce kasneje.