Prof. dr. Janez Bogataj, etnolog

Vito Avguštin, Dnevnik

»Ne morem se izogniti občutku, da so našo patruljo tokrat razkrinkali. Dokaj neprimerno se mi torej zdi hvaliti pretirano pozornost nekaterih, ki si najbrž želijo zgolj »potrdila«, da so dobri, zato bom šel po vrsti z »nekontaminiranimi« dogodki. Najprej splošen vtis glede čistoče mesta – če sta to opazila izvidničarja, potem to nekaj pomeni. Čistoča je namreč za vsakega turista izjemnega pomena. Nato prijaznost ljudi, saj Nigerijca nista nekaterim začudenim pogledom mimoidočih pripisala neprijaznosti, ampak presenečenje. Sledi taksist – če ne razlikuje med središčem kraja in turističnoinformacijskim centrom, pač ni primeren za taksista, ker ali ne razume angleško ali pa ne ve, kje je TIC, oboje pa je več kot slabo.

Nato TIC: upam, da je gospa Karmen vedno tako prijazna in vsakomur postreže z informacijami in nasveti ter si včasih vzame celo čas, da turiste osebno pospremi do kakšne od predlaganih zanimivosti. Vsekakor bom to njeno prijaznost preveril v naslednjih mesecih in zagotovo se ne bom vpadljivo zamaskiral v Nigerijca. Veste, pri prijaznosti je vsaj še nekaj: se spomnite, kako vesela sta bila naša izvidničarja, ker so ju opazili na večerni prireditvi v muzeju? Kako malo je treba, da se dobi občutek, da si dobrodošel, da so te opazili in so te veseli, in kako to godi vsakomur. To je nigerijsko izvidnico – če ste podrobno prebrali zapis Petre – bolj razveselilo in se ji bolj vtisnilo v spomin kot vse zastonj vožnje in kosila.

Naprej po vrsti: muzej. Zagotovo zelo lepo urejen, zanimiv in tudi dobro voden. Čeprav muzeji niso profitne institucije in imajo povsem določeno nalogo, pa vendar to ne pomeni, da se v takšnih ustanovah obnaša neracionalno – če nekdo pride dvakrat do vhodnih vrat, ker si želi ogledati to, kar se skriva za njimi, mu vendarle pustite, da plača simbolično ceno vstopnine. Zastonj peljite tiste, ki ne želijo o muzeju niti slišati, pa veste, da jih boste v slabi uri obiska prepričali, da bodo pripovedovali o čudovitem muzeju vsem svojim prijateljem.

In vsaj še nekaj je možno zanimivega izluščiti iz potovanja naše izvidnice v Trbovlje – da se da kot zanimivost predstavljati in »prodajati« tudi stvari, dogodke in objekte, za katere nikoli ne bi pomislili, da so zanimivi za turiste. Ja, tudi termoelektrarna.«

Primož Žižek, direktor podjetja E – laborat

Občinsko spletno mesto občine Trbovlje ni slabo za občane, ni pa tisto, kar bi potreboval turizem za svoje aktivno trženje na digitalnih platformah. Zelo pohvalno je, da se zdi, da je uprava občine Trbovlje do svojih občank in občanov ter poslovnih partnerjev v splošnem aktivna in transparentna. Zdi se tudi, da želijo občane čim bolj vključevati v procese delovanja. Ampak to je v splošnem. Na področju turizma pa bi seveda pričakovali več. Pomembne izboljšave so mogoče na ravni uporabniške izkušnje, ki je dejansko že nekoliko zastarela. Manjka več aktivnega in vodenega upravljanja turističnega nastopa ter več aktivnega razvoja vsebin (izboljšana čitljivost, večja notranja povezljivost prispevkov, predvsem pa bolj strateška uporaba številnih dokumentov, ki se skrivajo v raznih prilogah na straneh) in ponudbe.

Pa ne da ni vsebin, le način, kako so posredovane, je zelo statičen. Kaj mislimo s tem? Namesto atraktivnih in interaktivnih predstavitev turistične ponudbe (na primer stara vodna pot, prenočišča...) nas pričaka lepo število pdf-dokumentov. Vsekakor bi lahko občina ustvarila več za turista zanimivih informacij in storitev, če bi učinkovito integrirala tudi podporne vire informacije, ki jih najdemo na destinacijskem portalu V tri krasne ali na spletnem mestu občinskega časopisa. Tudi nekatere vsebine in storitve Mladinskega centra Trbovlje bi lahko služile kot podporne informacije za turiste. Povezavo je na strani mogoče najti, ampak od turista pričakovati, da bo vse to iskal sam, ni realno. Spletni portal je samopostrežno okolje, zato je treba večkrat preveriti, ali turisti želene informacije najdejo ali ne, in na podlagi teh ugotovitev izboljševati pozicije prispevkov, vsebin, aktivnosti, storitev.

Vsekakor je mogoče storiti še marsikaj, da bi se turisti hitreje in »udobneje« seznanili s turistično ponudbo v občini Trbovlje in širši okolici. Predvsem pa bi na tej ravni upravljalcem turističnega spletnega nastopa Trbovelj svetoval, da jasneje definirajo cilje in pričakovanja spletnega nastopa za segment turizma, več časa namenijo izboljšanju uporabniške izkušnje in izpostavljanju tistega, kar je res pomembno (včasih je kakšen dokument precej težko najti), in čimprejšnjo vsebinsko integracijo in optimizacijo vseh tistih koristnih vsebin, ki se sedaj skrivajo v priponkah različnih dokumentov. Z nekaj malimi koraki je torej mogoče narediti velik pozitiven preskok. Dolgoročni odgovor na izzive turizma v tem kraju pa je nujno povezan z razvojem kompetenc kadrov, ki bodo aktivno skrbeli za razvoj turistične ponudbe, ne le v občini, temveč vsej okolici.