Gonilna sila podjetja BONE Drums Nejc Boškovič se že osem let, odkar se ukvarja z izdelavo bobnov, oklepa filozofije »naredimo nekaj, kar je boljše od tistega, kar je že na trgu«. In tega se po lastnih besedah drži tudi v praksi, saj prisega le na vrhunske materiale, ročno izdelavo in unikatnost. Januarja se je podjetje predstavilo na enem največjih glasbenih sejmov, The NAMM Show v Los Angelesu.

Od javorja do bubinge

Osnovno vodilo njihovega dela je, da ne skoparijo z materiali, kar pa se zaradi recesije dogaja tudi že pri najbolj znanih proizvajalcih. »Imeli smo stranko, ki je k nam prinesla boben priznane znamke, ker je ta enostavno nehal igrati, saj je bil izdelan iz cenenega materiala in se je zato osušil, s tem pa se je spremenila njegova geometrija,« dogajanje na trgu s hitrimi potezami oriše Nejc Boškovič.

Toda po čem se kakovosten boben loči od tistih nižjega ranga? V prvi vrsti je pomemben osnovni okvir, ki ga sami izdelujejo iz minimalno desetih slojev lesa, medtem ko se konkurenti običajno odločajo za cenejše različice z manj sloji. Ko gre za les, uporabljajo marsikaj, od breze, oreha in javorja pa do bolj eksotičnih, kot so bubinga, mahagoni in wenge; slednji je »zelo zahteven za obdelavo, a ima fenomenalne zvokovne karakteristike«. Če je boben narejen iz mehkejšega lesa, je bolj primeren za jazz in ne bo nikoli dosegel rockerske eksplozivnosti, a materiali, iz katerih so danes narejeni okvirji, kot je denimo akril, omogočajo, da se bobne uporablja v zelo širokem glasbenem spektru.

Sogovornik opozori še na kovinske dele, kot so obroči ali napenjala, ki morajo biti masivni, saj glasbeniki, ki veliko koncertirajo in se selijo iz studia v studio, bobne sestavljajo in razdirajo tudi po več kot dvestokrat na leto. Seveda je ogromnega pomena tudi kakovostna opna, ki mora biti v čim manjšem stiku z okvirjem, ko je napeta, da sploh zveni. Od tega, koliko je opna napeta, in od premera bobna je odvisna tudi višina tona, ki ga glasbilo zmore.

Na svetovnem zemljevidu

Ker v podjetju prisegajo le na najkakovostnejšo ter ročno in zunajserijsko izdelavo, tudi cene njihovih izdelkov kotirajo precej visoko, nekje od 800 evrov naprej za snare boben ter od treh tisočakov za ves set. Z enim izmed setov iz eksotičnega lesa in z veličastnim dizajnom, za katerega prav tako skrbijo sami, pa so presegli tudi že petmestno vsoto. Vendar zagotavljajo, da bodo imeli njihovi izdelki dolgo življenjsko dobo. »Medtem ko pri nas po večini velja, da znamke, ki jih ne poznamo, zavrnemo, ne da bi jih preizkusili, v tujini bobnarji večinoma nočejo imeti opravka s serijskimi izdelki, ampak radi preizkušajo nove in še 'neodkrite' proizvode ter blagovne znamke z nekoliko drugačnim konceptom. Če se jim nekaj zdi vrhunsko, pa so za to pripravljeni tudi globoko seči v žep,« svoja opažanja strne izdelovalec tolkal.

Ob tem pristavlja, da so bobnarji pri nas po večini premalo izobraženi v smislu razvoja glasbenih trendov in unikatnosti. »Za bobnarje srednjih in starejših generacij se je znanje o bobnih – to priznavajo tudi sami – končalo pred 15 leti ali več, zato le redki domači glasbeniki sploh vedo za naše podjetje.« Zaradi tega v podjetju veliko delajo tudi za izobraževanje mladih, denimo z delavnicami na tolkalskem festivalu BUMfest, kar že prinaša prve rezultate.

Do lanskega leta so delovali predvsem lokalno in prek raznih zvez skušali kupce poiskati tudi zunaj naših meja, da pa bi potešili večje ambicije, so se v podjetju letos prvič odločili predstaviti na sejmu The NAMM Show v Los Angelesu, za katerega vstopnic ni mogoče enostavno kupiti, saj gre za sejem tipa »trade only«. Razstavljalci namreč v prvi vrsti podelijo vstopnice svojim artistom in kupcem ter zato dobro premislijo, komu jih bodo dali.

»Zdaj smo se šele postavili na zemljevid sveta. Prva udeležba na sejmu sicer še ne pomeni kaj dosti, ampak se je treba predstavljati več let zapored, da dokažeš svoje resne namene. Prav prek sejmov pa je najlažje prodreti v tujino, saj se tam giblje okoli sto tisoč obiskovalcev. Sedaj je na nas, da to publiciteto maksimalno izkoristimo.« Kot sejemski novinci so nad učinki prijetno presenečeni, saj se ti v sami količini proizvodnje kažejo že v prvih mesecih po sejmu. Sejem v zadnjih letih ogromno vlaga tudi v mreženje mladih glasbenikov in proizvajalcev inštrumentov, zaradi česar so pridobili številne kontakte in pozitivne odzive tako bobnarjev kot distributerjev pa tudi pozornost bobnarskih revij. »Eden teh novinarjev je poslikal naše bobne ter fotografijo dal na Instagram in v nekaj minutah je imela že več sto 'všečkov',« o moči pravega »piarja« pripoveduje Nejc Boškovič, ki pojasni še, da se sicer reklama širi predvsem od ust do ust.

Izogibanje velikim zvezdam

Po njihovih bobnih udarjajo tudi zveneča imena, kot je Marky Ramone, član nekdanje zasedbe The Ramones, dobili pa so še ponudbe bobnarjev, katerih bendi dobivajo grammyje, na primer spremljevalna zasedba Mariah Carey. »Če želiš, da velike zvezde igrajo na tvoj inštrument, je sicer možno priti do njih, a mi se tega raje izogibamo. Bobnarji, ki imajo svoje ime že zgrajeno, bodo k stvari pristopili bodisi šablonsko poslovno ali pa imajo že dolgoletne partnerje, s katerimi dobro sodelujejo morda že 20 let. Poleg tega imajo takšni bobnarji običajno previsoke zahteve za butične izdelovalce, kakršni smo sami. Podjetja z množično izdelavo jim lahko dajo pet enakih setov, da imajo po enega na vsaki celini, nas pa bi kaj takega v tej fazi preveč stalo.«

Nejcu Boškoviču se tako zdi bolje z opremo podpirati mlade talentirane in ambiciozne glasbenike. »Iščemo mlade, perspektivne bobnarje, ki vlagajo sleherni kanček svoje energije v lasten razvoj in ki dnevno delajo posel z vsem srcem in strastjo – take bobnarje radi podpremo z vrhunsko opremo, ki je zgolj profesionalno orodje za čim boljši nastop. Odnos mora biti prijateljsko-poslovni, v obojestransko zadovoljstvo.« Tako ima podjetje nekaj za zdaj še neznanih artistov onkraj luže, na njihov set pa igrata denimo tudi hrvaški bobnar Marko Duvnjak, ki spremlja v Avstriji in Nemčiji zelo popularnega pevca Andreasa Gabalierja, in Janez Gabrič, član zasedbe Laibach. »Prvi pogoj, da katerega od glasbenikov podpremo, pa je ta, da pride k nam na test in reče 'to je to, to sem jaz',« o prioritetnem kriteriju spregovori sogovornik.

Pri BONE Drums omogočajo, da vsak bobnar dobi svoj unikaten zvok, saj lahko vsakdo pride na preizkušnjo konstrukcijsko različnih setov in snarov, nato pa izrazi svoje želje glede velikosti, materialov, poslikave in raznih detajlov. Vsak boben, ki pride iz njihove delavnice, je tako nekoliko drugačen od preostalih. Pri izbiri pa sta pomembna tudi stil in tehnika igranja bobnarja. »Večji bobni seveda boljše zvenijo, a je za pravi zvok nanje treba udarjati močneje in jih moraš biti zato tudi kondicijsko pripravljen in vajen igrati. Ni mogoče kar z danes na jutri presedlati z majhnega na ogromen rockerski komplet samo zato, da bo posnetek avtentično rockerski. Slišal sem že za primere slovenskih bobnarjev, ki so želeli igrati na velike sete, a so po dveh, treh odigranih pesmih skorajda potrebovali rešilni avto.«