»Izobražene ženske pripomorejo k celotni skupnosti.« To je izrekla dijakinja iz kraja Hergeisa v avtonomni somalijski pokrajini Somaliland v predstavitvenem videu projekta Girl-friendly Spaces in Somalia (Dekletom prijazni prostori v Somaliji), ki so ga predstavili na nedavni konferenci evropske komisije v Bruslju o izobraževanju in razvoju držav tretjega sveta. Somalija je namreč ena tistih držav, kjer sta vpis v šolo in pismenost ena najnižjih na svetu. Predvsem je nizek delež deklet, kar pa se s pomočjo omenjenega projekta počasi izboljšuje.

Leta 2007 je bilo v šolo vpisanih 32 odstotkov otrok. Samo 7 odstotkov otrok obiskuje srednjo šolo. Nizko število je v veliki meri rezultat internih konfliktov, ki Somalijo pestijo zadnji dve desetletji. Problem je tudi to, da zaradi revščine starši v šolo pošljejo le enega otroka, običajno sina, dekleta pa pomagajo pri hišnih opravilih. Ena od pobudnic projekta Girl-friendly Spaces, Nimo Abdilahi, je pojasnila: »Ženska je bolj koristna kot žena, mama, gospodinja, kot pa da hodi v službo. Čeprav se zadnje čase, predvsem v mestih, to prepričanje počasi že spreminja in ugotavljajo, da ženska lahko hkrati skrbi za družino in hodi v službo.«

Prostor namenjen samo dekletom

EU si prizadeva, da bi predvsem na severu države, v dveh avtonomnih regijah, Somaliland in Puntland, dvignili kakovost izobraževanja in še več otrokom omogočili dostop do šolanja, posebno deklicam. Na navzočnost deklet v šoli, posebno v srednjih šolah, vpliva pomanjkanje prostorov, namenjenih posebej njim. V vsej Somaliji je delež deklet, ki obiskujejo srednjo šolo, 31-odstoten. Ključni problem je, da šole, ki jih dekleta obiskujejo, ne poskrbijo, da bi jim zagotovile varno okolje, v katerem bi se učile in kjer bi spoštovali njihovo dostojanstvo in zasebnost. Da bi premostili to oviro na poti k pridobivanju izobrazbe, je EU leta 2008 namenila sredstva za ustanovitev prvih petih dekletom prijaznih prostorov, v Somalilandu in Puntlandu. Ti prostori omogočajo dekletom, ki obiskujejo srednjo šolo, skupni prostor, namenjen samo njim. Tu se lahko družijo z drugimi dekleti, se učijo in molijo v varnem in zasebnem okolju. Srednja šola 26th June Secondary School v kraju Hergeisa poroča, da je imela ustanovitev dekletom prijaznega prostora takojšen pozitiven učinek na vpis deklet v šolo. Ko so ustanovili ta dekletom namenjeni prostor, se je na novo v njihovo šolo vpisalo kar 16 odstotkov deklet, kar v številkah pomeni 61 deklet. Do zdaj so zgradili 30 takšnih prostorov, načrtujejo jih še 11.

Dvignile so se samozavest in ocene

Ti prostori so izboljšali kakovost šolanja za dekleta. Številnih reči ženska v Somaliji namreč ne sme delati ali se o njih pogovarjati v javnosti, lahko pa to počne skupaj z drugimi ženskami v prostoru, ki je namenjen samo njim. Tam se lahko pogovarjajo, učijo, jedo, molijo in uporabljajo stranišče oziroma kopalnico. Zelo pomemben je prav dostop do stranišča. Njegova uporaba med ženskami je namreč v Somaliji tabu, posebno če žensko vidijo, kako gre v toaletne prostore ali iz njih. Podobno je tudi pri prehranjevanju – če si ženska privošči prigrizek v javnosti, to velja za izraz nespoštovanja. Zato dekleta v javnih šolah ne jedo in ne uporabljajo stranišča. Tako so številne dijakinje med poukom odšle domov na stranišče ali pa v šolo sploh niso prišle. Torej je namen gradnje izključno dekliških prostorov predvsem v tem, da deklice obdržijo v šoli.

Nimo Abdilahi je še pojasnila, da se je od leta 2009, ko so prvič zgradili tak prostor, do leta 2011 število učenk z odličnimi in prav dobrimi ocenami v dveh letih povečalo za 10 odstotkov. Dekleta so postala bolj samozavestna v svojem okolju in imajo zato boljše ocene. Abdilahijeva je sicer študirala v Angliji in pravi, da izobraževalnih sistemov tam in v Somaliji nikakor ne moremo primerjati. »Dekleta so v Somaliji sicer enako odločna in si želijo izobrazbe enako kot dekleta v Angliji, razlika je le v tem, da družba v Somaliji ne ceni izobraževanja žensk, učenci v šoli pa nimajo take podpore. Zato morajo dekleta toliko bolj dokazati, da je njihova izobrazba koristna tako za družino kot za družbo.«