Kakih tri tisoč jadrnic, daljših od desetih metrov, so doslej naredili v Elanu. Tistih manjših, športnih, pa tudi že prvih »rekreativnih«, ki so iz Begunj do morja prišle v 60. in 70. letih, sploh nimajo preštetih. Večina jih še vedno pluje po morjih in jezerih. Glede na to, da so jih na slovenski in hrvaški obali v zadnjih desetih letih prodali 230 in še neznano mnogo pred tem, ne čudi, da jih morjeplovci še dandanes videvajo v malodane vsaki marini in v najlepših zalivih.

Končno iz rdečih številk?

Po drugi svetovni vojni so v Begunjah začeli izdelovati barčice za ameriški trg. V sedemdesetih pa je že šlo za blagovno znamko s poreklom, Dušan Puh je z elanko postal svetovni prvak v svoji kategoriji. Konec sedemdesetih let je takratna 7,7 metra dolga jadrnica že veljala za luksuzni izdelek. Brata Jakopin sta bila tista, ki sta v osemdesetih skrbela za oblikovanje in imata danes svoje podjetje v sosednji vasi. Za dizajn v Elanu zdaj skrbi angleški studio Humphreys Yacht Design, elanke so v zadnjih desetih letih prejele tri naslove za jadrnico leta in še nekaj nominacij.

A vsi ti uspehi niso dovolj za poslovno uspešnost. Elanova navtična divizija v zadnjih petih letih ustvarja izgubo. Lani so prodali 80 bark in imeli znova »leto za pozabo«. »Toda po petih letih smo letošnje prvo četrtletje prvič poslovali z dobičkom in tako bo, vsaj upamo, tudi konec leta. Načrtujemo, da bomo prodali 110 plovil. Na leto bi jih lahko izdelali do 150, kar je tudi naš cilj, več pa že ne. Prodali bi jih lahko tudi več kot 200, samo ne z dobičkom, saj bi morali znižati cene, tako da se nam tolikšno povečanje proizvodnje ne bi splačalo in ga ne načrtujemo,« je razložil član uprave Elana Leon Korošec.

Zanimivo je še, da skoraj polovico prihodkov navtične divizije Elana predstavljajo izdelki za vetrno energijo. Celotna Elanova skupina letos načrtuje 70 milijonov evrov prihodka, navtična divizija 14 odstotkov tega.

Sto tisočakov za najnovejšo

V Elanu so letos splavili najnovejši model serije impression. Najmanjšo, a najbolj okretno in družinam prijazno z oznako 354. Okoli sto tisoč evrov je treba odšteti za novo. »Hudič je prodajati nove jadrnice, če so pa stare elanke neuničljive. Še če se potopi, jo že kdo iz morja potegne in jo na obali začne obnavljati. Edino požar ji pride do živega,« zelo hudomušno opiše zahtevnost svojega dela Anglež Sean Langdon, novi direktor prodaje in marketinga Elanove navtične divizije.

V Begunje je prišel v začetku leta, prej je 30 let delal za konkurenco po vsem svetu, nazadnje v Turčiji. Te dni na Bohinjski Beli kupuje hišo, v katero se bosta preselila z ženo, kar kaže, da s službo v Elanu misli resno. »Videl sem oglas, prijavil sem se in dobil službo, ki jo opravljam z velikim veseljem. Tudi zato, ker so bila zadnja štiri leta za navtično industrijo prava katastrofa, zdaj pa se že kažejo prva znamenja okrevanja, tako da je prihodnost za nas bolj optimistična. Krepi se trg tako v Evropi kot v svetu, zato se bo Elan ob krepitvi tradicionalnih trgov usmeril tudi na nove v Združenih državah Amerike in na Daljnem vzhodu,« je razkril Langdon, ki je prepričan, da ima Elan dovolj dober položaj na trgu kot proizvajalec športnih jadrnic, ki pa vseeno ponujajo dovolj udobnosti. Serija performance s petimi tipi jadrnic je torej bolj za »dirkače«, serija impression s štirimi tipi za uživače, štartajo pa predvsem na družine. »Pet tisoč jadrnic na leto izdelajo v Evropi, in če sem prej dejal, da so praktično neuničljive, je edina možnost, da prodajamo nove, ta, da stalno skrbimo za izboljšave, inovacije. Da kupca pritegnemo tako močno, da hoče kupiti novo jadrnico,« je strategijo prodaje razkril Langdon.

Čarter je lahko dober posel

Veliko jadrnic še vedno prodajo podjetjem, ki se potem ukvarjajo z oddajanjem oziroma čarterjem. »Potrebuješ trideset odstotkov lastnega kapitala, preostanek kupnine predstavlja recimo bančni lizing. V petih letih s čarterjem pokriješ stroške financiranja in ostane ti jadrnica, ki še vedno drži ceno na ravni 70 odstotkov nove,« je razloge, zakaj je ta tip jadrnice med čarterskimi ponudniki zelo priljubljen, razkril Leon Korošec.

»Toda boj je hud, saj gre za tak tip plovila, kot je v avtomobilski industriji recimo golf. Tako kot kupci od golfa pričakujejo, da za svoj denar dobijo največ, je tudi pri nas. Ladja mora biti brezhibna. Na srečo v Begunjah to znajo, no – znamo,« je dejal Sean Langdon.