Ste bili v zadnjih letih na praksi pri kakšnem čarodeju?

Nisem bil, vanje ne verjamem.

Sprašujem vas namenoma: konkurenci, podprti z milijardami evrov, nikakor ni jasno, da zmorejo vaši avtomobili na elektriko prevoziti toliko kilometrov z enim polnjenjem.

Mislim, da je lahko srčna ekipa, kot je naša, ko se nečesa loti, veliko uspešnejša kot neka korporacija. Seveda so potrebna tudi finančna sredstva, brez denarja ni nič mogoče.

Nam zaupate čudežno formulo?

Čudežno formulo smo prekopirali od ekipe alpske smučarke Tine Maze. Majhna in močna ekipa, ki dela na polno. Rezultati so zgovorni. Izkoristiš prednosti, ki jih imaš, poiščeš slabosti pri nasprotniku in jih obrneš sebi v prid.

Koliko kilometrov največ ste doslej prevozili z enim polnjenjem?

Nekaj čez 400.

Ste goljufali in imeli vse izklopljeno, tudi klimo, radio...?

Radio imam med vožnjo vedno prižgan, saj so na strehi avtomobila sončne celice, tako da se majhni porabniki napajajo iz svetlobe. Manjša težava nastopi le, ko dežuje ali pri vožnji v temi.

Začeli ste v domači garaži, bolj za zabavo ali ste v električnih vozilih videli tržni potencial?

Seveda sem imel nekje v mislih tudi tržni potencial, a nisem bil prepričan, da se bo vse skupaj razvijalo do te mere, kot se danes. Če nas bodo finančno podprla kakšna tuja podjetja, potem bomo zaposlili nekaj mladih strokovnjakov, ki jih je v Sloveniji več kot v tujini. Pri nekaterih stvareh smo v Sloveniji nadpovprečno sposobni, a kaj, ko pogosto ne znamo stopiti skupaj in narediti nekaj pametnega. Toliko brihtnih glav kot v Sloveniji je redko kje.

Električna vozila niso ravno poceni, tudi infrastruktura zahteva kar nekaj finančnih vlaganj.

Pa saj infrastruktura ne stane toliko. Potrebujemo vtičnice in te imamo. Če avtomobil polnimo ponoči doma v garaži, se pravi, da njegov doseg zadostuje čez dan, potem strašnega vložka ni, razen da naredimo po parkiriščih pred bloki tudi količke za polnjenje. Tudi novih elektrarn ne potrebujemo, če avte polnimo ponoči. Seveda so avtomobili dragi, ker so tudi serije majhne. Tudi mobilni telefoni bi bili ob majhnih serijah neprimerno dražji.

Na koliko denimo cenite električno dacio sandero, s katero ste šokirali tekmece na reliju v Monte Carlu? Bencinska različica stane vsega 7 evrskih tisočakov.

Ni naprodaj, je pa ceno razvoja težko oceniti. Električni avto za vožnjo po mestu ne bi smel stati več kot 15.000 evrov, za medmestno vožnjo pa največ 30.000 evrov. Avti z dosegom med 400 in 500 kilometri so seveda dražji. Cena naftnih derivatov bo šla v prihodnje samo še navzgor, saj je količina nafte omejena, presegli smo tudi največjo možno količino dnevno načrpane nafte. Vse več ljudi pa se vozi in prav cena goriva bo prepričala proizvajalce k večjim serijam, posledično bodo cene nižje in dostopnejše ljudem.

Na vsej trasi relija v dolžini 910 kilometrov s strmimi vzponi ste porabili manj kot 150 kWh ali, prevedeno v denar, manj kot 12 evrov. Koliko več bi porabil jaz, če bi sedel za volanom?

Mogoče bi bila poraba še nižja... Mi smo kar tiščali na plin, z dacio se da ob umirjeni vožnji porabiti tudi le 120 kWh.

Pred leti so na vaša vrata že potrkali Kitajci, ki so si zaželeli električne predelave majhnega vozila BYD F0. Verjetno zanimiva izkušnja?

Avto smo predelali zato, da bi se njihovi inženirji naučili procesa izdelave električnega avtomobila, in ne zato, da bi ga serijsko prodajali. Sočasno sem se tudi jaz učil od njih. Kitajci obvladajo tehnike, ki so nam neznane, zato je šlo za izmenjavo znanja. Ne gre jih podcenjevati.

Kaj pa zaslužek?

Seveda sem imel nekaj od tega. Lastnik kitajskega podjetja je delno sponzoriral naš štirikolesnik superpiki.

Ali Kitajci kljub neznosni onesnaženosti svojih največjih mest sploh načrtno razmišljajo o okolju bolj prijaznih vozilih?

Če bi se vsi Kitajci, ki se danes vozijo z električnimi skuterji, vozili z bencinskimi, bi se zadušili. Naredili so velik preskok v tehnologiji, kar bodo implementirali tudi na električne avtomobile. Na Kitajskem je pomembno, kaj misli tisti, ki je na oblasti, in ne, kaj mislijo množice. Zagotovo bodo nevarni našemu gospodarstvu.

Kaj pa Slovenci? Vtis je namreč, da so denimo polnilna mesta v Ljubljani slabo izkoriščena?

To je super, ker hitro dobim parkirni prostor. (Smeh.) Vedeti morate, da je v Sloveniji veliko zanimanje za električne avtomobile, toda kupna moč je močno padla. Imamo veliko ljudi, ki jim ni vseeno, a si ne morejo privoščiti takšnega avta, po drugi strani pa imamo del bogatega sloja, ki je najbolj primitiven na svetu in vozi v slogu »več bencina bom zažgal, večji frajer bom«. Premožnejši na tujem so drugačni, bolj prosvetljeni v vseh pogledih, oni kupujejo denimo drage električno gnane tesle in omogočajo nadaljnji razvoj, od katerega imajo pozneje veliko tudi tisti z manj denarja.

Slovencev, ki razvijate okolju prijazna vozila, plovila in celo letala, vas je kar nekaj. Vam država pomaga na kakršen koli način?

Nikoli nismo od države dobili nič, a nikoli nismo niti zahtevali nič. Delujemo na trgu in ne pri državnih jaslih, kar zna biti pogosto tudi negativno. Omogočijo ti sicer neki napredek, nato pa pozabijo, zakaj pravzaprav obstajaš, in delaš le, da zadostiš papirjem. Veliko sem sodeloval s Seawayem, ki je na področju hibridnih bark najbolj napreden na svetu.

Ravno to me zanima: svetovali ste Seawayu pri razvoju njihove uspešne hibridne barke greenline 33. So vam bliže avtomobili ali plovila?

Meni so bliže avtomobili, plovila me ne zanimajo veliko, toda izkušnje sodelovanja z njimi so bile koristne. Imam pa tudi stike z razvojnim oddelkom izdelovalca letal Pipistrela. Če bi avtomobilski proizvajalci več potegnili iz letalstva ali plovil, bi se dalo narediti boljši avto. Danes so avti pač pretežki in premalo aerodinamični. Možnosti napredka so ogromne.

Ste kakšnemu slovenskemu politiku ali znani medijski osebnosti kot reklamo ponudili, da bi se vozil z vašim okolju prijaznim štirikolesnikom?

Nimamo toliko denarja, da bi podarjali avtomobile, nismo proizvajalci, smo razvojniki.

Tako kapitalizem kot socializem sta se izkazala za energetsko potratna. Mar potrebujemo nov sistem?

Absolutno ga potrebujemo. To vsi vemo, oba sistema sta preživela in uničujeta sama sebe. Nov sistem bi moral staviti na vrednote, ki veljajo že več tisočletij in so bolj ali manj zapisane tudi v Božjih zapovedih, najdete jih tudi v vseh religijah. Gre za etične in moralne vrednote, ki človeštvo spremljajo od nastanka. Ne moreta biti edini vrednoti denar in dobiček, čeprav je tekmovalnost nujna, a z zdravo mero.

Očitno so cene goriva še vedno prenizke, da bi države storile več, kot pa govorijo. Kdaj bo prišlo do točke preloma, ko bo liter goriva stal denimo pet evrov?

Tudi sam sem mislil, da bo cena goriva odločilna, toda ljudje dejansko nimajo druge izbire. Poglejte linije javnih prevozov, na primer železniških povezav, ki so se v zadnjih 50 letih poslabšale in ne izboljšale. Brez javnega prevoza in nezmožnosti kombiniranja tega z delovnim ritmom je ljudem težko opustiti navade. Tudi kupiti električni avto je težko, če komaj shajaš iz meseca v mesec. Ljudi nihče ne podpre, da bi lahko nekaj spremenili. Marsikdo zgublja na cesti dolge ure in pride v službo kot razvalina.

Že leta se govori, da je treba nekaj narediti, toda ekološka kriza se vse bolj poglablja. Za rešitev samo električni avtomobili gotovo ne bodo dovolj?

Gre samo za kamenček v mozaiku. Ne poglablja se samo ekološka kriza, poglabljajo se tudi finančna, moralna in druge krize. Ko bodo vse skupaj udarile, se bo nekaj spremenilo. Tudi električne avte bomo morali v prihodnosti uporabljati racionalno. Električni avto ne bo rešil vsega, dober javni prevoz bi naredil največ. In nekaj držav na svetu se s tem že lahko pohvali.

Sami ste velik zagovornik ekološkega načina življenja. Kaj dejansko to pomeni?

Sem privrženec, a sem tehnični ekolog. Ne želim, da bi se vrnili v jame ali živeli kot pred stotimi leti, ko so otroci umirali zaradi bolezni in lakote. Moramo iti naprej. Ni rešitev, da gledamo nazaj. Tudi ko je bilo na svetu le dobra milijarda ljudi, so razsajale lakote. Če bi vse pridelovali ekološko, bi hrane za sedem milijard ljudi zmanjkalo. Energije ne smeš razmetavati. Pravilo je enostavno: kot delaš z denarjem, delaj tudi z energijo. Bodi racionalen in s tem boš že blizu ekološki ozaveščenosti.

Toda ekološko danes praviloma pomeni tudi dražje, sploh če ni pomoči subvencij. Pa smo spet v začaranem krogu?

Ni vedno dražje. Če pijemo vodo iz pipe, je cenejša kot iz plastenke, pa še bolj ekološka je. Seveda pa je v nekaterih primerih ekološko tudi dražje, pri električnih avtih je že tako. Skrajni dosežki tehnike so pač vedno dražji.

Če skleneva z električnimi avtomobili: kakšna je vaša vizija, vaše sanje, biti maloserijski proizvajalec, razvojnik ali...

Naš interes je osredotočen na razvoj, proizvodnja mi je dolgočasna, razvoj mi ponuja izziv. Znanje je treba razširiti med množice, izobraziti ljudi, da se lahko pozitivno porabi za spremembe.

Je teh, ki si želijo znanja, danes kaj več?

Nekaj jih je že potrkalo na naša vrata iz tujine, že prihodnji teden bomo imeli šolanje v angleščini.