»Tako raznovrstnih muzik v kreativnem spopadu raznolikih kultur in zgodovin zlepa ne najdeš na enem kupu. Letošnji program ter vse spremljevalne prireditve, ki gredo zraven, se tudi tokrat po kakovosti lahko primerjajo z evropsko oziroma mednarodno ravnijo, medtem ko so bile priprave na festival precej bolj krute kot lanske,« ugotavlja Boštjan Cvek, direktor zavoda Gabrijel fest Cerkno in umetniški vodja festivala Jazz Cerkno. Razmere so krute na račun vedno višjih honorarjev zasedb, višjih stroškov produkcije, njihov nekomercialni program pa nekako ni zanimiv za sponzorje in donatorje. Zavod Gabrijel fest Cerkno se sicer osredotoča na raznotere oblike jazza, hkrati pa premaguje okvire posameznih zvrsti in išče nove smeri v glasbi. Svoje ideje manifestirajo skozi dva mednarodna festivala, Jazz Cerkno in Keltika.

Odslej jih ceni tudi država

Vseeno bodo letošnji program zvozili, obljubljajo organizatorji, finančna konstrukcija nekako stoji, tudi na račun trme in vztrajanja organizatorjev, ne nazadnje je njihov trud ob lokalni skupnosti prepoznala tudi država in jih podprla s 70 odstotki sredstev za izvedbo festivala. Preostali denar bo treba pridobiti s prodajo vstopnic. V Cerknem ugotavljajo, da na prodane vstopnice vpliva aktualen program svetovno uveljavljenih muzičistov in umetnikov, promocija, pa tudi spremljevalni program, ki praznino med zajtrkom in koncerti na glavnem odru dopolnjuje s koncerti, glasbenimi delavnicami, sprehodi v sklopu delavnice divje hrane in razstavami.

Sicer pa bo v naslednjih treh dneh, kot povzema Cvek, na voljo široka paleta glasbenih pristopov in poetik, od bigbandovske variacije na balkanske muzike prek odbitih parjenj med jazzom in art rockom, reggaejem, funkom ali noisom po eni strani ter klasiko, atmosfersko filmsko muziko in brazilskimi ritmi po drugi, pa vse tja do neugnanih spontanih improvizacij, ki so že tako eden stebrov žmohtne jazzovske godbe.

»Balkanski« začetek

Festival se začne nocoj ob 19. uri, uvodno ogrevanje pa so zaupali mlademu slovenskemu bobnarju Žanu Tetičkoviču, da predstavi avtorski projekt OASIS, ki temelji na balkanski motiviki, k njemu pa je povabil prodornega domačega pianista Marka Črnčeca, bolgarskega kavalista Theodosija Spasova, makedonskega kitarista Vlatka Stefanovskega, hrvaškega jazzista na tamburici Filipa Novosela ter kontrabasista Milana Nikolića. Pridružil se jim bo Big band RTV Slovenija z dirigentom Tadejem Tomšičem. Na jazzovsko tradicijo se navezuje tudi kvartet Peeping Tom, ki bebop drzno gnete s svobodno improvizacijo, podobno nepredvidljiv pa je tudi slovenski bend Žoambo Žoet Workestrao, ki se poigrava z noisom, hardcorom, art-rockom, ljudskimi godbami in jazzom.

Petkovo dogajanje bo zagnal kolektiv EMIR A3 (Un Ensemble de Musiciens Improvisateurs »Résidents«), ki ga vodi starosta jazza in improvizirane glasbe Američan Barre Phillips, ki živi v Parizu. Ustvarjajo zgoščene in večplastne nemirne zvočne pokrajine, ki jih povezujejo s spontanostjo dogodkov v naravi. Sledil bo nastop tria Robert Jukič LIFE, ki bo v bolj zgoščeni obliki predstavil svoj zadnji album Life; jazzovska vizija je razumljena široko, tudi s sprehodi v pop in opero, pri snemanju projekta pa je takrat sodelovalo kar 36 glasbenikov iz devetih držav. Nizozemski bend Naked Wolf ravno tako meša različne zvrsti glasbe, od alternativnega rocka, etna do noisa, jazzovska improvizacija pa ima posebno mesto. Glasbeniki so se v kolektiv zbrali iz različnih držav in so pomembni sokreatorji nizozemske scene novega jazza, avant rocka in improvizacije.

Vrvež po ulicah

Zadnji, sobotni dan festivala se bo pričel že zgodaj, s koncertom udeležencev glasbene delavnice Glas in telo, ki jo bosta vodila Blaž Celarec in Boštjan Gombač, popoldne pa bo v glasbeni šoli še enkrat solistično nastopil Barre Phillips. Večer bo koncertno zagnal norveški kontrabasist Eivind Opsvik s svojo zasedbo Overseas IV; tudi oni so glasbeni eklektiki, združujejo stare in nove zvoke, od baroka do cinematičnosti. Oder bodo nato predali Robu Mazureku, ki prihaja s svojim triom São Paulo Underground; obljubljajo postbop, postrock in kozmični noise. Udarni zaključek pripada čikaškemu DKV Triu in njihovi visokoenergetski glasbi. Hamid Drake za bobni, Kent Kessler na kontrabasu in Ken Vandermark s saksofonom se bodo sprehajali med funkom, udarnostjo modernega jazza ter ščepci rocka, reggaeja in še česa.

Cerkno bo tri dni živelo z glasbo tudi ob uličnih nastopih domačinov Kar Češ Brass Banda v okviru spremljevalnega programa, ki bodo zbrane razgibavali s svojo različico neworleanške muzike. Dario Cortese bo tradicionalno predaval o »divji hrani«, svoje glasbene fotografije pod naslovom Muzičisti u Cierknam tokrat razstavlja Jože Svetičič, organizirajo pa tudi okroglo mizo v sodelovanju z Novo Musko, ki jo bo moderiral Igor Bašin - BIGor. Obdelovali bodo temo Periferija vs. Center.