Z odprtjem razstave izbranih tekmovalnih ilustracij (na ogled bo do 15. februarja 2015), ki so se prek razpisa potegovale tudi za nagrade na bienalu, ter posebnega kotička sredi razstavnega prostora, posvečenega akademskemu slikarju Jožetu Ciuhi, nagrajencu za življenjsko delo, se je začela osrednja manifestacija sodobne slovenske ilustracije. Glavna nagrada Hinka Smrekarja je šla v roke mladi Hani Stupica, posebno pohvalo žirije pa sta prejela tudi ilustratorja Dnevnikove sobotne priloge Objektiv Luka Seme in Matej Stupica. Podelili so še dve plaketi Hinka Smrekarja za ilustracije, Matiji Medvedu in Maji Kastelic, priznanji Hinka Smrekarja pa sta prejeli Anja Zavadlav in Ana Maraž. Dogodek ima v likovnih in oblikovalskih krogih precejšnjo težo, tudi zato je bilo morda letos nekaj vroče krvi pred odprtjem, ker se štirje sicer uveljavljeni avtorji skozi sito žirije niso prebili na razstavo.

Bienale sicer od leta 1993 organizira Ilustratorska sekcija pri Združenju likovnih umetnikov Slovenije (ZDSLU), pri tem pa ji pomaga Cankarjev dom. Sekcija je poslala poziv 253 ilustratorjem in tudi 112 slovenskim založbam, ki izdajajo ilustrirano literaturo. Prijavilo se je 146 projektov, žirija pa je na razstavo uvrstila 54 avtorjev. Najstarejša udeleženka letošnjega bienala je akademska slikarka Ančka Gošnik Godec, najmlajša pa še študentka Lidija Plestenjak; med njima je natanko 66 let razlike.

V ospredje stopajo mladi avtorji

Nina Pirnat Spahič iz Cankarjevega doma, stalna članica žirije in kuratorka razstave, pravi: »Zanimivo je skozi leta na bienalu opazovati, da se ves čas ob imenitnih, likovno dognanih in izpovedno bogatih delih znanih umetnikov uveljavljajo mlajši avtorji, ki vsak po svoje vnašajo nove likovne rešitve, drugačne avtorske poetike, slikarske tehnike, uvajajo elemente filma, stripa, animiranega filma, elektronskih medijev in drugih sodobnih tehnologij. Ilustracije že dolgo niso več le domena slikarjev, temveč tudi oblikovalcev, zato jih zadnja leta še posebej vabimo medse; letos je bil z nami v žiriji Jernej Stritar.« Tokrat sicer pogrešajo avtorske projekte, kjer ilustrator sam napiše zgodbo, oblikuje knjigo, je pa po drugi strani udeleženih veliko mladih avtorjev, kar daje razstavi svojstveno svežino.

Zanimivo pa je, da je letos žirija prvo nagrado podelila tako imenovani klasični ilustraciji. In mlada Hana Stupica je tako ugledno nagrado dobila že za svojo prvo slikanico, ki jo je sploh opremila – knjigo Ukrajinska ljudska pravljica: Rokavička (Mladinska knjiga, 2014). »V Rokavički sem poizkusila prikazati svojo ljubezen do živali, zime in zgodovine. Zaradi preprostosti zgodbe, ki je sicer namenjena manjšim otrokom, sem Rokavičko želela ilustrirati čim bolj odraslo, celovito in kontrastno, na primer že s koloritom ujeti mrzlo zasneženo zimo ter prijetno toplino notranjosti rokavičke. Ko sem izvedela, da bom prejela nagrado, sem bila šokirana, saj nagrade resnično nisem pričakovala. Bienale slovenske ilustracije spremljam že od otroštva in vedno so zmagovali veliko izkušenejši ilustratorji, zaradi česar je bilo presenečenje še toliko večje,« pravi nagrajenka.

Ilustratorjema Dnevnikovega Objektiva posebna nagrada

Žirija le občasno podeli še kakšno posebno nagrado, tokrat jo je, dobila pa sta jo ilustratorja Dnevnikove sobotne priloge Objektiv Luka Seme in Matej Stupica za »pomemben prispevek h kontinuiteti in razvoju slovenske časopisne ilustracije, ki jo aktualizirata z umetnostnimi interpretacijami žgočih družbeno-političnih tem«. Luka Seme je posebno omembo žirije komentiral takole: »Ilustracija v časopisu se vedno odziva na neki aktualen dogodek, ki ga je treba povzeti v eni sliki. Likovni urednik Samo Ačko mi sporoči, na kakšno temo si želijo prispevek, velikokrat že skozi moje skice predebatirava, ali razmišljam v pravo smer. Imam pa toliko svobode, da ni nujno, da se ilustracija v celoti veže na določen članek, lahko mi služi zgolj kot navdih oziroma lahko izrazim tudi lastno mnenje.«

Ob bienalu v okviru projekta Likovni kritiki izbirajo dr. Damir Globočnik predstavlja Petra Škerla, glavnega nagrajenca 10. slovenskega bienala ilustracije, in sicer z ilustracijami Orwellove Živalske farme; na ogled bodo v prvem preddverju Cankarjevega doma, med 2. decembrom in 4. januarjem 2015. Škerla so na bienalu prvič opazili že pred 12 leti in mu podelili posebno priznanje za mladega ustvarjalca.