Razstava z naslovom Spekter. 70 let zbirke UGM, ki jo bodo danes otvorili ob 19. uri, se razprostira skozi sedem soban in dve dvorani. Postavitev umetnin iz tako obsežne zbirke je za snovalca izziv, ki ga mora dobro premisliti in od njega nemara zahteva že nekaj režijske žilice. Določanje, kako in kje bo neko delo stalo, je v bistvu umetniška forma sama zase, podobna ustvarjanju umetnine same. Perspektivni oblikovalec David Tavčar je celotno podobo razstave z oblikovalskim čutom stkal v tapiserijo inovativnih kot tudi drznih elementov, ki med seboj povezujejo 110 umetnikov in umetnic iz različnih časovnih obdobij. Od tega je okvirno 30 del od umetnic. »Le čevlje sodi naj kopitar. Po izobrazbi nisem umetnostni zgodovinar, temveč industrijski oblikovalec, zato sem v vlogi avtorja postavitve primarno posegal po ključih formalizma – barve, teksture in oblike – kriterijih, ki so po definiciji del moje profesionalne domene. Osrednje vodilo pri postavitvi razstave, od izbora do načina predstavitve del, prostorskih intervencij (barve in obloge sten, način okvirjanja in obešanja), je preizpraševanje ideje standarda,« so besede Tavčarja, ki je znan po oblikovanju tekstila za mednarodne modne hiše ter podjetja s tradicijo, interierjih in lastni blagovni znamki.

Poslikane stene, zavese in verige

Posebnost razstavnega projekta Spekter. 70 let zbirke UGM je v osredotočanju na formalne aspekte vizualne umetnosti, kar pomeni, da je izrazito pomembno, kaj in kako pripovedujejo uporabljene barve, materiali, oblike, teksture in kompozicija. Obiskovalci si bodo do 3. decembra 2025 lahko ogledali od najbolj ikoničnih do tistih manj znanih, tudi prvič razstavljenih del. David Tavčar se podpisuje pod sproščeno, igrivo in humorno vizijo. V prostorih galerije je grafično eksperimentiral z zgodovinskimi oblikami postavitve umetnosti, ki jim je hkrati vdihnil nekaj sodobnega. Med premikanjem po galerijskih prostorih je moč zaznati od salonskega principa, principa bele kocke, skicoznih postavitev do povsem originalnih novih form. S posluževanjem barvno prelivajočih zaves, verig iz katerih visijo slike, močnih stenskih horizontal in vertikal je želel avtor povzdigniti umetniška dela ter poudariti njihovo vsebino, da bi tako njihov izraz postal bolj jasen v očeh gledalca. Zanimivo se mu je zdelo, kako lahko avtorji, ki so delovali v različnih obdobjih, funkcionirajo med seboj. Pazil je tudi na to, da vse sobe med seboj nekaj povezuje, bodisi barvni kontrasti bodisi materiali, s čimer se celotna zgodba preliva v razgibano avtorsko doživetje.

Pokanje po šivih

Umetnostna galerija Maribor, ki od leta 1954 domuje v palači na Strossmayerjevi ulici 6, se sooča s prostorsko omejitvijo, ki ne dopušča sočasne stalne postavitve zbirke in velikih občasnih razstav. To rešujejo že vrsto let tako, da na občasnih postavitvah Zbirke UGM v vedno novih konstelacijah del in načinih predstavitve ponujajo svež premislek o umetninah ter zgodovini umetnosti preteklega stoletja tako v mestu, širši regiji kot v celotni Sloveniji. Dobro priložnost vidijo tudi v novih prostorih Centra Rotovž, ki bo predvidoma zgrajen do konca leta 2025. »V Centru Rotovž bo UGM pridobila razstavišče v velikosti približno 800 kvadratnih metrov v treh etažah in nekaj spremljevalnih prostorov. S tem se bo na Strossmayerjevi sprostil prostor za predstavitev zbirke. Tako se bo tu vzpostavila nekakšna mestna galerija, ki bo ponujala meščanom in obiskovalcem stalen stik z zgodovino umetnosti 20. in 21. stoletja. V Centru Rotovž pa bomo prirejali druge razstave in dogodke,« je povedala direktorica galerije Simona Vidmar Čelik. V pričakovanju širitve so v najnovejši razstavi posebno pozornost namenili predvsem sedanji galeriji, natančneje njenim prostorom – do sedaj edinemu domovanju Umetnostne galerije Maribor – saj so prav tako želeli poudariti najbolj značilne ter karizmatične poteze palače na Strossmayerjevi. Glede na to, da bo Spekter. 70 let zbirke UGM na ogled do prihodnjega leta, načrtujejo, da bodo ob tej razstavi izvajali zelo raznolik in premišljen program. 

Priporočamo