Leta 1993 je plesalec in koreograf Iztok Kovač ustanovil plesno skupino En-Knap, ki jo je leto kasneje v Ljubljani legitimiziral kot produkcijski zavod. V dvajsetih letih se marsikaj spremeni. »Ob naši prvi večji obletnici, torej praznovanju desetih let od nastanka zavoda, smo še sodelovali in ustvarjali v Cankarjevem domu, kjer je bila Linhartova dvorana naš matični oder. Leta 2009 pa smo začeli upravljati Center kulture Španski borci v ljubljanskih Mostah. Glavna razlika, če se ozremo na začetek in prvo dvomestno obletnico, je vmesna ustanovitev prve in trenutno edine stalne plesne skupine pri nas – EnKnapGroup,« povzema Kovač, ki meni, da so ustanovitve stalnih ansamblov za sodobni ples v Sloveniji trenutno še kako potrebne, ker zagotavljajo kontinuiteto, ki bi jo morala plesalcem nuditi »porušena« in pri nas dejansko neobstoječa institucija. »Brez tega lahko scena hitro zamre.«

Pri nas se, razen na oddelku za sodobni ples Srednje vzgojiteljske šole Ljubljana, ni mogoče formalno izobraževati za plesalce in koreografe; tudi poklic plesalca sodobnega plesa pravzaprav ne obstaja in možnosti za zaposlitve ni. Tudi zato vidi Kovač plesno skupino EnKnapGroup kot prototip ali model za prihodnje stalne skupine, ki bi omogočale mladim plesalcem vsaj ansambel, delo in rezidenčni oder.

Dve kultni flamski predstavi

Morda tudi zato, ker je prihodnost slovenskega sodobnega plesa še zmeraj tako nepredvidljiva, se bo zavod En-Knap v okviru praznovanja svoje dvajsetletnice, ki bo trajalo kar dva tedna, spomnil na svoje belgijske korenine. V Španskih borcih bosta tako gostovali dve klasiki sodobnega plesa, kultni prvi predstavi flamskih koreografov Anne Terese De Keersmaeker in Wima Vandekeybusa, sicer dveh najpomembnejših ustvarjalcev na področju sodobnega plesa ob koncu 20. stoletja, ki sta s skupinama Rosas in Ultima Vez zaznamovala belgijski sodobnoplesni boom 80. let.

Obnovljeni prvenec plesalke in koreografinje Anne Terese De Keersmaeker Rosas danst Rosas, ki je bil prvič uprizorjen leta 1983, je s svojo muzikaličnostjo in strogim, vendar čistim plesnim minimalizmom že od samega začetka pritegnil pozornost mednarodne javnosti. Predstava Rosas danst Rosas prav letos praznuje 30 let od nastanka, videti pa jo bo mogoče že prvi dan praznovanja, torej nocoj v Španskih borcih.

Živi arhiv sodobnega plesa

Kot drugi vrhunec majskih »prazničnih« dogodkov pa pri zavodu En-Knap napovedujejo že omenjeno skupino Ultima Vez in njenega koreografa, filmskega režiserja in pomembno sodobnoplesno ikono, Wima Vandekeybusa. Predstava What the Body Does Not Remember (Česar se telo ne spomni), ki je letos prav tako doživela remake, je na premieri leta 1987 osupnila tedanji plesni svet. Vandekeybus je skupaj s skladateljema Thierryjem De Meyem in Petrom Vermeerschom ustvaril »brutalno konfrontacijo plesa in glasbe«, ki je prejela tudi prestižno newyorško nagrado bessie za inovativne dosežke v plesu in scenskih umetnostih. »Te predstave so velik zalogaj in dobro se nam zdi, da dobi slovenska publika vpogled v živi arhiv najpomembnejših akterjev sodobnega plesa. Obe predstavi sta pomembno zaznamovali in spremenili evropski sodobni ples,« pove Iztok Kovač.

Poleg Vandekeybusa in De Keersmaekerjeve bo svoje delo v prihodnjih dneh predstavil še flamski skladatelj, glasbenik in filmski ustvarjalec Thierry De Mey, ki bo pred svojim multimedijskim večerom Traces of Movements (Sledi gibov) vodil tudi glasbeno delavnico, na odru Španskih borcev pa se bo prvič v Sloveniji predstavila tudi izraelska koreografinja Sharon Eyal, ki je skupaj z Gaijem Beharjem za enajstčlansko zasedbo plesne skupine Nacionalnega gledališča v Oldenburgu ustvarila odrski dogodek Plafona. Preostanek dogodkov ob obletnici bo bolj ali manj »enknapovski«. Prva tretjina festivala bo gostila tudi nekakšno srečanje nekdanjih sodelavcev skupine, 25 glasbenikov in plesalcev, ki se bodo predstavili s serijo glasbeno-performativnih improvizacij Neforma, sledil bo koncert hrvaške umetnice Tamare Obrovac z zasedbo Transhistria Ensemble, v bogatejši in razširjeni obliki pa bo na ogled tudi odrski dogodek Pozor hud ples!, ki bo ponudil strnjen pregled ustvarjanja skupine En-Knap in koreografskih smernic Iztoka Kovača. Odrske dogodke bo spremljalo predvajanje plesnih filmov Rain Olivie Rochette in Gerarda-Jana Claesa v Slovenski kinoteki ter dveh filmov Wima Vandekeybusa, Here After in Blush (ta bo predvajan na nacionalni televiziji), pripravili pa bodo tudi okroglo mizo o belgijskem sodobnoplesnem preboju v osemdesetih letih.