Težko pričakovana razstava Art Vital – 12 let tandema Ulay / Marina Abramović, ki bo na ogled od nedelje, 30. novembra, kar je rojstni dan obeh umetnikov, je zgodovinska, a obenem tudi živa, saj se bo v času postavitve odvil niz dogodkov, vključno z rekonstrukcijami nekaterih znamenitih performansov. Postavitev prepleta umetnost in življenje, to, kar je opredeljevalo ustvarjalno in osebno življenje znamenitega umetniškega tandema, in je tako tudi intimna razstava, ki pred gledalcem razpira njun svet misli, pogovorov, odnosa, ustvarjalnih procesov, umetniških metod in vsakdanjih izkušenj. Poleg že kanoniziranih performansov, predstavljenih z video dokumentacijo, fotografijami in spominskimi predmeti, je v ospredju razstave tudi bogato arhivsko gradivo: znameniti kombi Citroën, ki je bil pet let njun dom in atelje, fotografije, pisma, razglednice, osebni zapiski, zvočni posnetki, skice projektov, risbe, dopisovanja z institucijami, sodelavci in prijatelji ter dnevniki; pri čemer je marsikateri material prvič predstavljen javnosti. Prav tako so med znanimi deli, kot so Imponderabilia (1977), Relation in Movement (1977) in Rest Energy (1980), predstavljena tudi manj znana, kot so Charged Space (1978), Three (1978) in druga.

Razstavo v Cukrarni, ki je nastala v sodelovanju s Fundacijo Ulay in Leno Pislak ter arhivom Marine Abramović in Sydney Fishman, sta kurirali umetniška vodja Cukrarne Alenka Gregorič in profesorica z dunajske akademije likovnih umetnosti Felicitas Thun-Hohenstein. Postavitev Art Vital nosi naslov manifesta, v katerem sta Ulay in Marina Abramović po tem, ko sta leta 1976 začela skupaj delati in živeti, utemeljila svojo intenzivno filozofijo umetnosti in življenja. V manifestu sta tako med drugim poudarila pomen neposrednosti izkušnje, nenehnega gibanja, poguma in tveganja, preseganja omejitev in razširjenja ranljivosti.

Ljubezen, sovraštvo in odpuščanje

Za doslej najobsežnejšo in celovito predstavitev ikoničnega umetniškega tandema je Marina Abramović dejala, da je ta razstava lahko nastala samo tako, da se je popolnoma odrekla nadzoru, saj bi to sicer bila njena subjektivna predstavitev. V obsežen arhiv, zgodbe, spomine in umetniško zapuščino sta se tako zakopali kuratorki in s sodelavci zasnovali ljubljanski projekt. Ker pa si je Ulay, ki je preminil leta 2020, v zadnjem desetletju svojega življenja Ljubljano izbral za svoj dom in je tu po besedah Marine Abramović resnično našel mir, se ji zdi naravno in pomembno, da je razstava v Cukrarni. Kot je na pragu odprtja razstave dejala Ulayeva žena in skrbnica umetnikove zapuščine Lena Pislak, bi bil »tega, kar se danes dogaja, zelo vesel«.

»Ulay je bil čudovit, karizmatičen, zanimiv, seksi, a tudi zapleten. Najino življenje je imelo vzpone in padce. Ko je bila ljubezen, je bilo odlično, ko je bilo sovraštvo, je bilo grozno. Zatem je prišlo odpuščanje,« je dejala Marina Abramović. Prav o tem – ljubezni, sovraštvu in odpuščanju – govori foto knjiga Love. Hate. Forgiveness, ki je izšla ob razstavi. Vključuje fotografije iz dvanajstih let skupnega življenja umetnikov in prinaša vpogled v burno obdobje po njunem razhodu ter pogovor med Marino Abramović in Leno Pislak.

Ulay je bil čudovit, karizmatičen, zanimiv, seksi, a tudi zapleten. Najino življenje je imelo vzpone in padce. Ko je bila ljubezen, je bilo odlično, ko je bilo sovraštvo, je bilo grozno. Zatem je prišlo odpuščanje.

Marina Abramović, umetnica

Pet poglavij prepleta umetnosti in življenja

»Razstava je zgodovinska, trudili pa sva se, da v ospredje celotnega projekta nisva postavili le ljubezni in umetnosti Ko govorimo o umetnosti in življenju, ki se prepletata, se odpre mnogo ravni. To sva želeli predstaviti skozi različna poglavja, zato Art Vital – 12 let tandema Ulay / Marina Abramović sestavlja pet enakovrednih delov,« je o velikem ljubljanskem projektu povedala sokuratorka Alenka Gregorič. Prvo poglavje je tako že omenjena foto knjiga, drugo velika razstava, tretje obsežen katalog v slovenščini in angleščini, četrto ponovitve performansov in peto pester spremljevalni program.

Kot je pojasnila Felicitas Thun-Hohenstein, je bilo kuratorsko izhodišče sledenje poti Ulaya in Marine, ki je neločljivo povezana z njunim univerzumom življenja, dejanj in mišljenja. »Razstava se dotika vseh njunih znanih in neznanih del ter razpira bogat arhiv, ki pa ni mišljen le kot dodatna informacija, temveč prepleten z vsem delom predstavlja poglobitev v svet razmišljanja in performativne prakse, ki je obenem tudi način življenja.«

28.11.2025 -ART VITAL,Ulay /Marina Abramovič, razstava, CukrarnaFoto: Tomaž Skale

Z leve: Alenka Gregorič, Marina Abramović, Lena Pislak in Felicitas Thun-Hohenstein. Foto: Tomaž Skale

Ikonični kombi

V pritličju Cukrarne gledalec tako vstopi v začetek in obenem konec skupnega umetniškega in zasebnega življenja Ulaya in Marine Abramović. Razstavljen je črn Citroënov policijski kombi, v katerem sta umetnika preživela pet let. Ko sta začela živeti in delati skupaj, sta se odločila za nomadsko življenje. V kombiju sta spala, kuhala, razglabljala in snovala projekte ter med premikanjem med mesti živela različna lokalna življenja. »To je bilo obdobje neverjetne svobode in revščine ter resnične sreče, ker sva prepletala ljubezen in delo,« je ta čas opisala Marina Abramović. Zraven ikoničnega kombija, ki ga je za razstavo tako kot še mnogo drugega materiala posodil Muzej sodobne umetnosti iz Lyona, sta dve veliki črni vazi. Projekt Die Mond, der Sonne je nastal leta 1987 ob koncu dvanajstega obdobja Marine Abramović in Ulaya. Ker nista več mogla sodelovati, sta svojo fizično in čustveno prisotnost prevedla v dve vazi v naravni velikosti. »Skulpturi, postavljeni druga ob druga, utelešata dvojnosti, ki so bile za prakso obeh umetnikov ključnega pomena (moški in ženska, svetloba in tema, prisotnost in odsotnost). Z nadomestitvijo teles s simbolno obliko sta Marina Abramović in Ulay nakazala tako nezmožnost skupnega nastopanja kot tudi konec partnerstva,« je zapisano na razstavi. Zatem sta leta 1988 izvedla zgolj še performans The Lovers, njuno zadnje skupno delo pred dokončnim razhodom, ko sta se podala na fizično in simbolično pot po Kitajskem zidu.

28.11.2025 -ART VITAL,Ulay /Marina Abramovič, razstava, CukrarnaFoto: Tomaž Skale

V pritličju Cukrarne je razstavljen ikonični črn Citroënov kombi, ki je bil dom in atelje umetniškega tandema pet let. Foto: Tomaž Skale

28.11.2025 -ART VITAL,Ulay /Marina Abramovič, razstava, CukrarnaFoto: Tomaž Skale

V pritličju Cukrarne je razstavljen ikonični črn Citroënov kombi, ki je bil dom in atelje umetniškega tandema pet let. Foto: Tomaž Skale

Razstava, ki zavzema vse galerijske prostore in nadstropje, ni zasnovana kronološko, temveč tematsko, skozi povezana poglavja, ki pripovedujejo kompleksno pripoved o nekonvencionalni, prelomni in neomajni umetnosti ter življenju ikoničnega tandema. Kot je dejala Marina Abramović, mora umetnost imeti mnogo življenj in vidikov. »Umetniško delo mora imeti mnogo pomenov – ne gre samo za družbeno ali politično perspektivo dela, temveč mora biti to tudi duhovno, tvegano in mora prelamljati pravila ter postavljati prava vprašanja.« Mnogo vidikov in pomenov nosi tudi umetniška zapuščina tandema Ulaya in Marine Abramović. 

Priporočamo