Generalna direktorica Cankarjevega doma (CD) Uršula Cetinski je okrog sebe zbrala vodje umetniških, tehničnih in kongresnih programov, ki so zraven povabili še svoje goste ter skupaj z njimi predstavili spomladanski del sezone 22/23, pa tudi osveženo ekipo. S 1. februarjem je mag. Marjeta Pečarič postala nova poslovna direktorica CD (prej je delala na Javnem skladu RS za kulturne dejavnosti in ministrstvu za kulturo, kjer je bila med drugim skrbnica CD), za vodjo programa resne glasbe, opere in baleta pa je s 1. decembrom v hišo prišel mag. Aleš Drenik, klarinetist, ki je nekoč igral v Orkestru Slovenske filharmonije, potem je deset let služboval v Omanu (med drugim je bil menedžer tamkajšnje Kraljeve operne hiše Muškat, leta 2018 pa je postal vodja Orkestra praške operne filharmonije). Na povabilo CD se je vrnil v domovino.
Sodobnost in tradicija
Do konca sezone se na področju glasbe obeta le sprememba zadnjega koncerta v zlatem abonmaju, ko v goste prihaja ugleden avstrijski Orkester Tonkünstler z deli Brucknerja in Haydna. V prihodnji sezoni, ki si jo je Drenik že zamislil, bo septembra v srebrnem abonmaju nastopil eden najboljših orkestrov za sodobno glasbo na svetu, Ensemble Modern. Igrali bodo izključno glasbo sodobnih slovenskih skladateljev, s katerimi tudi sicer sodelujejo (V. Žuraj, N. Šenk, V. Globokar, M. Bonin, P. Strahovnik). Drenik je omenil še aprilski mednarodni baletni gala večer, 75-letnico AFS France Marolt v mesecu maju in junijski koncert APZ Tone Tomšič z Orffovo kantato Carmina Burana, ki tokrat ne bo izvedena z orkestrom, temveč z okrepljenim tolkalnim ansamblom.
Pianist, skladatelj in performer Sašo Vollmaier bo na koncertu Kako razložiti Ligetija mrtvemu občinstvu 11. aprila predstavil tri Ligetijeve klavirske skladbe in vsaki dodal lastni variaciji. Ta koncert bo maja ponovil na uglednem Ligetijevem festivalu v Budimpešti. Kot je dejal Bogdan Benigar, vodja programa jazza in glasb sveta, bo ljubljanski koncert tudi priložnost za snemanje nove plošče. Vollmaier v teh dneh kot prvi slovenski pianist postaja Yamahin umetnik, torej mu za klavirje ne bo več treba skrbeti. Benigar je med tujimi gosti izpostavil gostovanje Laurie Anderson 5. junija – umetnica v Ljubljano prihaja tretjič, ravno na svoj rojstni dan – pevko Elido Almeida z Zelenortskih otokov in mojstrico portugalskega fada Marizo. Spomladi bo potekal festival mlade slovenske jazzovske ustvarjalnosti Zvončki in trobentice, v začetku julija pa 64. Jazz festival Ljubljana.
Ples, teater, film
Andrej Jaklič, vodja programa sodobnega plesa in gledališča, si je za svojega gosta izbral koreografa Jana Rozmana, ta pa je predstavil svoje novo delo Screamage, ki nastaja v koprodukciji med CD in zavodom Emanat (premiera bo 3. aprila). Umetnik pravi, da gre za hibridno spajanje giba, videa, prostora in zvoka ter raziskovanje razmerja med telesom in digitalno podobo: »Zanima me odnos med prisotnostjo in podobo tega, kar je le fasada. Zdi se, kot da ni več ničesar oprijemljivega.« Jaklič je izpostavil še nekaj gostovanj: 18. februarja prihaja Drama HNK Zagreb s predstavo V agoniji po delu Miroslava Krleže, marca bo premiera novega dela dvojca MN Dance Company z naslovom Perpetuum Mobile, 14. aprila pa prihaja sloviti koreograf, plesalec in filmski ustvarjalec Wim Vandekeybus, in sicer s predstavo Roke se ne dotikajo tvojega dragocenega mene. Abonma Veličastni bo zaključila predstava Vsak poskus se bo končal z zdrobljenimi telesi in zlomljenimi kostmi Jana Martensa.
Vodja filmskega programa Simon Popek, ki trenutno v južnih deželah gleda filme, da jih bo potem lahko pripeljal na novembrski Liffe, je poskrbel, da bo CD v tem mesecu ponovno gostil Festival gorniškega filma, letos sedemnajstič, marca pa bo 25. Festival dokumentarnega filma. Med filmi bosta nominiranca za oskarja Hiša iz trsk in Vse, kar diha ter dokumentarec Emirja Muratovića o svetovnih potovanjih Matevža Lenarčiča.
Mladi v fokusu
Vodja kulturnovzgojnega in humanističnega programa Barbara Rogelj je na predstavitev povabila glasbenika in fizika Janeza Dovča, ki s CD nadvse uspešno sodeluje že z glasbenim projektom za mlade Tesla. Gost je spregovoril o novem etno muzikalu Kresna noč. Libreto zanj sta napisali Jera Ivanc in Saša Eržen, koproducentske moči pa so združili s Slovenskim komornim glasbenim gledališčem. »Kresna noč me je napotila k povezovanju akordov ljudskega z modernim, ritma z vokalom, novih občutij s starimi modrostmi ter k povezovanju človeka, civilizacije z naravo, kar se mi zdi v teh časih ključno,« je med drugim povedal Dovč.
Spomladi bosta še dve premieri – marca Gal v galeriji po pravljici Svetlane Makarovič, ki je nastala pod okriljem Glasbene matice Ljubljana, že 18. februarja pa bo zaživela predstava Gorjanci, priredba Trdinovih Bajk in povesti o Gorjancih. V okviru humanističnega programa je Barbara Rogelj izpostavila literarni dogodek leta: gostovanje Nemške akademije za jezik in slovstvo, ki podeljuje najpomembnejšo literarno nagrado za literarni opus na nemško govorečem prostoru, nagrado Georga Büchnerja, ter nagrado Sigmunda Freuda za strokovno literaturo. Šlo bo za tridnevno gostovanje v začetku junija, prišlo pa naj bi več kot 80 najpomembnejših nemških literarnih ustvarjalcev. Pri dogodku sodeluje Goethe-Institut Ljubljana.
Na razstavnem področju je osrednji poudarek še vedno na odlično obiskani prirodoslovni razstavi V vrtincu sprememb, je povedala kustosinja Katja Ogrin, kmalu se bodo odprle tudi manjše fotografske razstave. V goste je kustosinja povabila direktorico Delavskega doma Trbovlje Špelo Pavli Perko, saj skupaj pripravljajo pregledno razstavo končanih projektov Mreže centrov raziskovalnih umetnosti in kulture RUK pod naslovom Za humano tehnologijo. Mag. Breda Pečovnik, direktorica kongresno-komercialnega programa, je z dr. Vidom Šelihom s Kemijskega inštituta v Ljubljani spregovorila o povezovanju kongresne dejavnosti s kulturo, za primer pa sta vzela kar Evropsko zimsko konferenco o spektrokemiji plazme, ki ravno te dni poteka v CD.