Začetki zvočne hoje segajo v sedemdeseta in osemdeseta leta v Kanado, zdaj pa doživlja nov val priljubljenosti. Po besedah sokuratorke festivala Irene Pivka je mogoče, da je za to zaslužna tudi sodobna, dostopnejša tehnologija, s katero je lažje ujeti in manipulirati zvoke v zunanjih okoljih. Kompozicije, ki nastanejo, in pripovedi, ki vodijo poslušalca, so edinstveno doživetje, na katerem temelji Festival TO)pot, ki bo z razgibanim programom delavnic, predavanj in zvočnih sprehodov trajal vse do nedelje, ob tem pa obljubljajo še pestro obfestivalsko dogajanje. Letos so k sodelovanju povabili dvajset umetnikov iz Slovenije in tujine. Glavno prizorišče dogajanja bo Cukrarna, festivalski dogodki pa se bodo zvrstili tudi pred mestno hišo, v Valvasorjevem parku, na Špici ter Jakopičevem sprehajališču v parku Tivoli. Ker je ključno osebno doživljanje udeležencev, se je za večino dogodkov treba prijaviti. Sokuratorka festivala Elena Biserna je takole komentirala združevanje zvoka in hoje: »Hojo sem prepoznala kot način, s katerim se lahko umetniki premaknejo iz institucij, muzejskih prostorov, studiev in se začnejo vključevati z okolji, gestami, praksami, težavami onstran specifičnih področij umetnosti, da bi se tako bolj povezali z družbo, politiko in vsakdanjimi okolji. To je dobra platforma za refleksijo o mnogih problematikah, ki se opira na poslušanje.«
Spanje v Cukrarni
Festival so vsebinsko razdelili na dve področji. Prvo se osredotoča na feminizem, predvsem v zvezi z udejanjanjem telesa v prostoru, drugo se dotika področja ekologije. »Hoja odpira mnogo vprašanj, festival pa je še mlad, zato nismo striktno osredotočeni na eno specifično zadevo, temveč smo se odločili, da ga tematsko čim bolj odpremo. Z leti bomo videli, v katero smer bomo šli,« je povedala Irena Pivka. Uradna otvoritev bo jutri v Cukrarni ob 20. uri s performansom in odprtjem zvočne instalacije Razpletanje vrta umetnice Neje Tomšič ter videoinstalacijo Encouragements Anne Raimondo. Pred tem bo ob 16.30 v mestni hiši predotvoritveni zvočni sprehod s peripatetičnim predavanjem Alda Milohnića. Festival bodo namreč začeli s teoretičnim delom, ki bo z zgodovinskim lokom vse do danes zaokrožilo premišljevanje o poslušanju in hoji. Ob 18. uri pa bo v Cukrarni sledilo še predavanje o kritičnih pristopih do zvočnega sprehajanja.
Pomembna festivalska tema je tudi noč, saj bodo z njo zaključili festival. Na potopitvenem zvočnem dogodku, ki pomeni izkušnjo globokega, skoncentriranega poslušanja, bo v nedeljo do 30 udeležencev lahko po celonočnem koncertu Alje Petric v Cukrarni tudi prespalo. Pri mestni civilni zaščiti so festivalu posodili postelje, s seboj pa je treba prinesti vzglavnik, odejo in udobna oblačila. Iz večurnega zvočnega uspavanja se bodo udeleženci prebudili tik pred jutranjo zarjo in se pridružili zvočnemu sprehodu Larking umetnice Catherine Clover, o prostoživečih pticah v urbanem okolju.
Amanda Gutierrez je ena izmed sodelujočih umetnic, ki bo eno izmed svojih del predstavila tudi na prihajajočem Mestu žensk. »V osrčju mojega zanimanja je refleksija žensk v akademskih prostorih, sploh temnopoltih, in kako je vse to povezano z vsakdanjim življenjem ter konkretno z življenjem v Ljubljani.«
Poleg nje na festivalu umetniško sodelujejo še allja, Catherine Clover, Jata C, katrinem, Boštjan Perovšek, Anna Raimondo, OR poiesis, Tim Shaw, Marko Pogačnik in Brane Zorman.