V Moderni galeriji, kjer je še do 18. maja na ogled velika retrospektiva Gabrijela Stupice, so sinoči v spodnjih prostorih ustanove odprli razstavo Gabrijel Stupica pod drobnogledom, ob tem pa predvajali tudi video o tehnologiji nastajanja in reševanju umetnikovih del. Razstava se bo sklenila skupaj z retrospektivo, na kateri je na ogled 130 slik ter 170 risb, gvašev, temper in akvarelov na papirju.

Spremna razstava je nastala na podlagi sodelovanja oddelka za konserviranje in restavriranje Moderne galerije, oddelka za restavratorstvo na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, Restavratorskega centra in Narodne galerije, ki se je začelo ob pripravah na omenjeno retrospektivo ob 100. obletnici slikarjevega rojstva. Na oddelku za konserviranje in restavriranje Moderne galerije so takrat pregledali, popisali in restavrirali več kot 150 Stupičevih del, ker pa je reševanje umetnikovih slik zahtevalo poglobljeno raziskovalno delo, so k projektu pritegnili širšo ekipo.

»Gabrijel Stupica je svoje slike gradil počasi in premišljeno ter nenehno iskal meje še mogočega oziroma obstojnega,« so ob sinočnjem odprtju razstave sporočili iz Moderne galerije. »Občudujemo lahko bogastvo različnih načinov nanašanja podloge, ki jih je modeliral, strgal, graviral, porisal ali poslikal, kmalu pa jim je dodal še druge materiale; ustvarjal je teksture s peskom, kamenčki, vrvicami in drugimi predmeti... Ena Stupičevih največjih skrivnosti je videz kolaža, ki ni kolaž: zmodelirana rožica, odtisnjena čipka, naslikan star časopisni izrezek z vsemi detajli, sencami, naslikanimi ali odtisnjenimi črkami in izpisi, ki ustvarjajo optično prevaro.«

Izvirne Stupičeve tehnologije ne moremo več ponoviti, dodajajo v Moderni galeriji, s preizkušanji se ji lahko le približamo. »Možni so načini prerisovanja z različnimi pisali, rahla odtiskovanja besedil skozi spodaj prebarvan ali premazan časopisni papir v mokro podlogo, gravure ali monotipije s pomočjo kemikalij.« Kot pojasnjujejo, so raziskave delno razkrile način dela umetnika, čigar ustvarjanje je pomenilo nenehno preizkušanje in iskanje meja tehnoloških možnosti. Marsikatera nova slika je bila nadaljevanje prejšnje. S študijami detajlov nekaterih Stupičevih slik so restavratorji zato poskušali ponoviti nekaj njegovih največkrat uporabljenih tehnoloških rešitev in se s tem približati umetnikovemu razmišljanju in ustvarjanju. Video, ki je pomemben sestavni del razstave, nazorno prikazuje potek in izsledke njihovega dela. kul