Z odprtjem treh spremljevalnih razstav in gostovanjem italijanske gledališke skupine Sotterraneo s predstavo Zdravilni ogenj, navdahnjeno z distopičnim romanom Raya Bradburyja Fahrenheit 451, se je včeraj v Mariboru začel prvi del programa letošnjega Borštnikovega srečanja. V njem se bo v naslednjih nekaj dneh zvrstilo več tujih gostovanj in spremnih dogodkov, od različnih uprizoritev do pogovorov ali delavnic, v petek, 6. junija, pa bo sledilo tudi slovesno odprtje našega nacionalnega gledališkega festivala, tokrat že 60. po vrsti. To bo letos v znamenju uprizoritve Lapis Lazuli, velike mednarodne koprodukcije, ki jo podpisuje avtor in režiser Evripides Laskaridis, znani grški gledališčnik, ki spada med najizvirnejše in najbolj samosvoje odrske ustvarjalce sodobnosti.
Po odprtju bo na vrsti glavni del festivala, katerega jedro bo seveda znova tekmovalni program, sestavljen iz dvanajstih izbranih slovenskih uprizoritev iz preteklega leta, ki ga je oblikovala selektorica Ajda Rooss. »Izzvale in vznemirile so me predvsem tiste umetniško celovite predstave, ki presegajo zgolj estetski užitek ali intelektualno izzivalnost ter se dotaknejo človeka v njegovih najglobljih plasteh – to so uprizoritve, ki segajo onkraj vidnega in otipljivega ter gledalca povezujejo z nečim globljim, presežnim, arhetipskim in univerzalnim. Ne le da odsevajo resničnost, temveč jo tudi preoblikujejo, prebujajo nova čutenja ter odpirajo prostore za nove pomene,« je med drugim pojasnila selektorica, ko je pred časom predstavila svoj izbor. O dobitnikih letošnjih nagrad bo presojala mednarodna strokovna žirija, ki jo sestavljajo Evelin Bizjak, Mojca Jan Zoran, Peter Rak, Tomislav Zajec in Maria Säkö.
Od predstav do pogovorov
Spremljevalni program slovenskih in tujih uprizoritev je zasnoval umetniški direktor Borštnikovega srečanja Aleš Novak, ob prej omenjenih pa se bodo v teh dneh zvrstile tudi tri hrvaške predstave, ki bodo ponudile raznolike uprizoritvene pristope, od intimne monodrame prek ameriške dramske klasike do sodobnega avtorskega projekta z močnim dokumentarnim nabojem – danes bosta tako na ogled Cocteaujev Človeški glas v režiji Juga Đorđevića (ob 19. uri) in pa Dolgega dneva potovanje v noč Eugena O'Neilla v režiji Ivice Buljana (ob 20.30), obe sta sicer nastali v produkciji Istrskega narodnega gledališča iz Pulja, v četrtek, 5. junija, pa bo ob 20. uri na sporedu še uprizoritev Sorry v režiji Boba Jelčića in produkciji Hrvaškega narodnega gledališča iz Zagreba. V precej dolgem nizu spremljevalnih predstav domače produkcije lahko iz uvodnih dni omenimo vsaj še interaktivni projekt Vse se je nadaljevalo z zmrznjenimi jastogi avtorice Varje Hrvatin, sodobnoplesno predstavo Küšni me Leona Mariča ali avtorski projekt Slovenija šteje, ki sta ga v Slovenskem mladinskem gledališču zrežirala Sebastian Nübling in Jackie Poloni.
Pester nabor uprizoritev bodo tudi letos dopolnjevali različni strokovni dogodki, pogovori, razstave, predstavitve strokovne literature in okrogle mize, a tudi tridnevna delavnica umetniškega kolektiva Čto Delat iz Rusije. Danes ob 18. uri bo tako na primer na Malem odru SNG Maribor pogovor, kjer se bodo prejemniki Borštnikovega prstana Vlado Novak, Peter Ternovšek, Peter Boštjančič, Milada Kalezić in Minu Kjuder sprehodili skozi zgodovino najvišjega slovenskega igralskega priznanja. Jubilejno Borštnikovo srečanje se bo sklenilo v nedeljo, 15. junija, s podelitvijo festivalskih nagrad, tradicionalni finale pa bo seveda podelitev Borštnikovega prstana, ki si ga bo nadela igralka Nataša Barbara Gračner.