S prvimi predstavami ter drugimi dogodki se danes v Lutkovnem gledališču Maribor začenja 13. bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije, osrednji nacionalni festival lutkovne umetnosti, na katerem se bo vse do sobote zvrstilo več kot ducat predstav, dve razstavi, ob tem pa še razni pogovori, razprave in druge strokovne vsebine. Za izbor najboljših slovenskih lutkovnih predstav iz preteklih dveh sezon je tokrat poskrbel hrvaški gledališki kritik, pedagog in teatrolog Igor Tretinjak, ki je v tekmovalni program festivala uvrstil skupno deset uprizoritev (ene od njih sicer na bienalu ne bo mogoče izvesti), v spremljevalni program pa štiri.
Letošnja izdaja bienala, ki ga v mariborskem lutkovnem gledališču organizirajo v sodelovanju z Ustanovo lutkovnih ustvarjalcev, bo poleg omenjenega nabora vrhuncev slovenske lutkovne produkcije v ospredje postavila lutkovno tehnologijo – torej tisto umetnost in hkrati obrt, ki je v samem središču lutkovnega ustvarjanja. Tej temi bo še posebej obsežno posvečen drugi dan festivala – dvema strokovnima pogovoroma se bo namreč v četrtek pridružilo večerno odprtje razstave Strigu migu s papirnatimi lutkami Braneta Solceta (v GT22), medtem ko bo osrednja postavitev bienala z naslovom Lutkovne tehnologije štirih: Žiga Lebar, Gregor Lorenci, Mitja Ritmanič in Zoran Srdić Janežič na ogled že od uvodnega dne v Minoritski cerkvi.
Eksperimenti s posluhom
Selektor Igor Tretinjak si je ogledal skupaj več kot 40 lutkovnih predstav, ki so bile premierno uprizorjene v obdobju med 1. majem 2023 ter 30. aprilom letos, kot pravi, pa ga je ob količini produkcije navdušila predvsem raznolikost idej, generacij, izrazov in obravnavanih tem, a tudi pestrost izvedbenih, zvočnih ter likovnih rešitev. »Seveda niso bile vse predstave povsem brez napak, vendar pa se je v vseh čutila ljubezen do lutkarstva in zavest o ciljnem občinstvu, ki ga poskuša uprizoritev nagovoriti,« je povzel. »Bilo je nekaj zares odličnih repertoarnih ter zelo dobrih namenskih predstav, praktično zasnovanih majhnih produkcij, toda tudi razkošnih spektaklov.«
Dodaja, da vloge selektorja ne vidi kot izrazito avtorske, temveč bolj kot nekakšno sito, skozi katerega se je trudil izluščiti nekatere prevladujoče poteze v sodobnem slovenskem lutkovnem ustvarjanju. »Slovensko lutkarstvo sem doslej povezoval predvsem z eksperimentom, novosti, ki so v zadnjih letih v njem – in tudi v sami selekciji – najbolj opazne, pa bi lahko poimenoval kot poglobljeno dekonstrukcijo tradicije,« je še dodal.
Od predstav do delavnic
V tekmovalni program je uvrstil predstavo Harms je kriv! v režiji in izvedbi Matije Solceta in produkciji Teatra Matita ter MCLU Koper, pa dve uprizoritvi po pesmih Anje Štefan, Dobro jutro, travnik, ki jo je v koprodukciji LG Maribor in Momenta zrežirala Nika Bezeljak, in Velik lonec, majhna miš v režiji Ajde Rooss in produkciji Lutkovnega gledališča Fru-fru ter Hiše otrok in umetnosti, predstavi Transport: Tovor (LG Maribor) ter Transport: Odhod (LG Ljubljana) v režiji Tina Grabnarja, Smrt in mleko v režiji Zorana Petroviča in kolektiva (ki je nastala v sodelovanju Momenta ter Hiše otrok in umetnosti), pa še eno uprizoritev gostiteljev, Tok tok tok v režiji Mateje Bizjak Petit, dramo Paradiž, ki jo je v SLG Celje pripravil režiser Matteo Spiazzi, in še predstavo LG Ljubljana Mišek Julijan v režiji Asje Kahrimanović. Čeprav je bila v konkurenco umeščena še mednarodna koprodukcija Hiša za lutke (LG Ljubljana in Plexus Polaire), ta zaradi organizacijskih razlogov ne bo odigrana. Tekmovalne predstave bo ocenjevala mednarodna strokovna žirija, ki jo bodo sestavljali Ivo Barić, Tanja Komadina in Maša Radi Buh.
Spremljevalni program bo ponudil predstave Vampirček gre v šolo v režiji Jerneja Potočana (Mini teater), Kako objeti ježa v režiji Katje Povše (Pripovedno gledališče gdč. Bazilike ter Hiša otrok in umetnosti), Sub Aqua, sub aqua (Teater Štrik in Gledališče Dela) in Hiša iz pločevine režiserke Jane Nunčič (LG Ljubljana). Dodatni program bo med drugim obsegal še predstavo Glej tička! Braneta Solceta, ki jo bo sledila tudi ustvarjalna delavnica.
Bienale se bo s podelitvijo festivalskih nagrad sklenil v soboto zvečer, ko bodo podelili tudi stanovska priznanja Unime Slovenija – Pengovove listine in Klemenčičevo nagrado za življenjsko delo.