Gledališče Glej že vrsto let deluje na področju dela z mladimi v gledališču, pri čemer se osredotočajo na produkcije mladinskih predstav in razvoj inkluzivnih metodologij dela. V sklopu projekta Future = Now! A Youth Manifesto (FUN) so se povezali z gledališči iz Nizozemske in Češke. Za kako obsežen projekt gre, pojasnjuje vodja mladinskih, mednarodnih in kulturno-umetnostnih vzgojnih programov Anja Pirnat: »Zaključuje se projekt FUN, ki je trajal kar celo leto ter vsebuje manifeste iz Češke, Nizozemske in Slovenije. Končuje se z dvema predstavama, v katerih sodelujejo mladi iz vseh treh držav pod mentorstvom profesionalnih gledaliških ustvarjalcev. Ob koncu sta torej nastala dva manifesta. Prvi nosi naslov Vrt in gre za neke vrste radijsko igro, uprizorjeno pred živim občinstvom, drugi pa nosi naslov Kričoča pomlad in predeluje aktivistične napade na znamenita umetniška dela.«
Mladi, ki so sodelovali pri projektu, so tako potovali na Češko, Nizozemsko in sedaj v Slovenijo, v vsaki izmed držav pa so pripravljali predstavo, katere uradna premiera bo ta konec tedna.
Radijska predstava
Predstava Vrt je nastala na Nizozemskem. »Vrt je v resnici radijska predstava, ki bo izvedena pred občinstvom. Dvorana bo zatemnjena, prepustiti se boste morali zvoku. Na neki način boste vstopili v naš studio,« pojasnjuje študentka igre na Nizozemskem Bente Van Huffelen. Študentka Pepe Valíku pa dodaja: »Cilj performansa je, da se gledalci resnično osredotočijo na zvok, naši obrazi bodo povsem nepomembni. Da boste predstavo zares razumeli, boste morali uporabiti domišljijo. Kajti vse skupaj se dogaja v prihodnosti, v imaginarnem vrtu, kjer moški niso dovoljeni. Gledalcem pa želimo postaviti vprašanje, ali je res idealno obstajati brez moških in obratno. Preizprašujemo torej današnje teme v prihodnosti.«
Druga predstava tematizira podnebno krizo. »Predstava Kričoča pomlad se sprašuje, kako v gledališču govoriti o nečem tako neoprijemljivem, kot je podnebna kriza, oziroma kako naj mladi govorimo o nečem, na kar sami v resnici sploh nimamo vpliva. Navdihujemo se pri napadih okoljevarstvenih aktivistov na velike umetnine. Izbrali smo Botticellijevo Primavero, okoli nje nato gradimo diskurz o pomladi,« pojasnjuje cilj druge predstave vizualna umetnica Lučka Centa.
Predstave o ključnih
zgodovinskih prelomnicah
S projektom FUN želijo gledališča po vsej Evropi skupaj z mlado generacijo zasnovati polja presečišč umetnosti in aktivizma o temah, ki so v središču njihove prihodnosti in skrbi. Vendar pa brez poznavanja in razumevanja zapletenih zgodovinskih dogodkov ne moremo razumeti kompleksnosti sedanjega stanja družbe, kaj šele, da bi se zazrli v prihodnost. Prav zaradi tega je nastal projekt Resistance, saj, kot pravijo ustvarjalci projekta, šolski sistemi pogosto kurikulum usmerjajo v poučevanje zgodovine na nacionalni ravni, mladi pa posledično nimajo dovolj znanja o širši skupni zgodovini. Resistance se tako začenja v nedeljo in nastaja v sodelovanju s češkimi, italijanskimi, nizozemskimi, portugalskimi in francoskimi gledališči. »V vseh državah bodo nastajale predstave na temo ključnih zgodovinskih prelomnic, katerih skupna tema je resistance, torej odpor. Mladi bodo tako lahko pokazali, kako dojemajo velike upore preteklosti. V slovenskem primeru se bomo ukvarjali s temo razpada Jugoslavije in nastankom Republike Slovenije. Z mladimi od 16. do 21. leta starosti, torej tistimi, ki niso več rojeni v Jugoslaviji, smo ustvarjali neke vrste performans, pomešan z debatnim delom. Če je torej FUN prikazoval mlade v prihodnosti, jim Resistance omogoča dojemanje preteklosti,« pojasnjuje Anja Pirnat.
Načrtovanih je skupno osem mednarodnih dejavnosti oziroma ena delavnica in sedem festivalov. V vsaki državi bodo mladi pripravili mladinsko gledališko igro, organizirali festival v svojem kraju in nanj povabili sodelujoče države. Nizozemska po predelovala temo dekolonizacije, Češka bo govorila o praški pomladi leta 1968, Francija o maju 1968, Portugalska o revoluciji nageljnov, Italija o uporu in maščevanju, Slovenija pa o razpadu Jugoslavije.
Mednarodna projekta FUN in Resistance dokazujeta, da so mladi v Evropi še kako povezani ter da jih ne glede na prostor povezujejo enaka vprašanja in tegobe, ki jih lahko družno izrazijo skozi eno najstarejših umetnosti, gledališče. S svojimi predstavami dokazujejo, da so veliko bolj prisotni v svetu, kot si morda predstavljamo, in da so naša edina prihodnost.