Uveljavljeni reški Kolektiv Igralke, ki ga sestavljajo Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol in Vanda Velagić, je v slovenskem prostoru znan vsaj po predstavah Babice (2020) in Punce (2023), ki ju je omenjena četverica soustvarila z našo režiserko Tjašo Črnigoj. Ti dokumentarni uprizoritvi, ki sta sicer obkrožili vrsto festivalov (Punce so tako pred kakšnim mesecem na uglednem festivalu Zürcher Theater Spektakel prejele veliko nagrado občinstva), sta bili namreč ob različnih priložnostih na ogled tudi pri nas; prav tako pa sta dve od članic sodelovali v večkrat nagrajenem performativnem predavanju Spolna vzgoja II: Borba (2023), ki je v okviru Nove pošte (znova v režiji Tjaše Črnigoj) rekonstruiralo prizadevanja za reproduktivne pravice žensk v Jugoslaviji.
Z avtorsko predstavo Mame, ki je bila premierno uprizorjena poleti na Brionih, slovensko premiero pa bo doživela nocoj ob 20. uri v Stari mestni elektrarni, kolektiv po Babicah ter Puncah zaključuje svojevrstno »žensko trilogijo«, tokrat v sodelovanju z režiserko in dramsko avtorico Rajno Racz. To ni toliko predstava o materinstvu, pravijo ustvarjalke, kot predstava o »odločitvi glede materinstva«, s katero se pri svoji starosti tako ali drugače spoprijemajo – pri tem pa se soočajo z lastnimi strahovi, upi in raznimi tradicionalnimi in sodobnimi idejami o položaju ženske, umetnice ali matere.
Muzej znotraj teles
Kot pojasnjujejo avtorice, so prva generacija žensk v svojih družinah, ki imajo »resnično svobodo izbire glede materinstva«: so namreč finančno neodvisne, kar ni veljalo za njihove babice, ni pa več samoumevno, da postanejo mame, kakor je bilo pri generaciji njihovih mater. Pri raziskovanju teme materinstva so v osnovi izhajale iz lastnih izkušenj, nato so jo obravnavale tudi skozi umetnost, teorijo ter zgodovino, kot še posebno dragoceni pa so se izkazali intervjuji, ki so jih za to priložnost naredile z vrsto žensk, ki so se odzvale na njihov javni poziv.
»Skozi perspektive mater, žensk, ki so se odločile, da ne bodo imele otrok, pa tistih, ki jih ne morejo imeti, ter navsezadnje tudi tistih neodločnih se nam je tema odločitve o materinstvu kazala kot vse večja in hkrati večna,« dodajajo. »Zazdelo se nam je, da si ne zasluži le predstave, temveč muzej. Ker pa ta še ne obstaja, ga skozi izpovedi, gib, glasbo in likovnost na neki način vzpostavlja ta uprizoritev.« Slovenski koproducent predstave Mame je zavod Maska, v Stari mestni elektrarni pa bo na ogled še v soboto in nedeljo, vsakič ob 20. uri.