Ob omembi milnice verjetno večina ljudi pomisli na pihanje mehurčkov, da je lahko ta snov tudi glavna sestavina gledališke uprizoritve, pa bo poskušal pokazati avtorski dogodek Soap opera, ki bo v režiji Marka Čeha nocoj ob 20. uri premierno predstavljen v Gledališču Glej. Scenografija, izdelana iz milne stene, bo namreč v njem osrednje izrazno sredstvo – sicer pa gre šele za prvi del predstave, ki naj bi na istem odru v dokončni obliki zaživela marca.
Raziskovanja še ni konec
Marko Čeh je že uveljavljen režiser, ki je pred leti opozoril nase z vrsto predstav tako v neodvisni produkciji kot institucionalnih gledališčih; posvečal se je tudi scenografiji, oblikovanju luči in stop motion animaciji, v avtorskem kolektivu Stran 22 pa tudi vizualni umetnosti. Ravno z omenjeno skupino je oblikoval instalacijo Žajfnica, ki je bila leta 2019 predstavljena na festivalu Svetlobna gverila, v njej pa je interaktivna mehanska naprava s pomočjo milnice ustvarjala krhke opne z bogatimi barvnimi in svetlobnimi teksturami.
»Takrat smo se ukvarjali še z bolj osnovnimi vprašanji, kot so na primer, ali je mogoče takšne opne sploh izdelati v tako velikem formatu, katera je prava mešanica mila in vode, ki jih bo naredila dovolj obstojne, kakšno konstrukcijo uporabiti za napenjanje in podobno,« pojasnjuje Čeh. Projekt je bil odlično sprejet, vanj pa je bila že takrat vpisana tudi želja po nadgradnji. »Zanimalo me je, ali se da uporabo milnih sten pripeljati tudi do ravni, ko bi lahko z njimi zgradili scenografijo za operno predstavo,« se spominja zametkov Soap opere. In tako se je raziskava nadaljevala. »Kolikor vem, je to sploh prvič, da kdo uporablja milnico na ta način, zato smo morali bolj ali manj vse ugotoviti sami. Zdaj smo na točki, ko lahko trdimo, da je scenografijo iz milnice mogoče narediti, čeprav nas do končnega cilja, torej oblikovanja objektov iz milnice, čaka še kar dolga pot.«
Milna stena bo tako nocoj prvič uporabljena na odru, vendar gledališki kontekst prinaša nove izzive, pravi Čeh, tudi v razmerju do občinstva. »V galeriji se pač vsakdo sam odloči, kako dolgo bo gledal umetniško delo, tu pa gledalec te svobode nima. Zato se seveda zastavlja vprašanje, koliko časa lahko takšna scenografija ohranja pozornost ter na kakšne načine lahko skozi njo podajamo določeno vsebino.« Predstava namreč preizkuša ravno to, kako lahko scenografija »igra« sama zase. »Morda bi lahko rekli, da je govorica gledališča sestavljena iz več jezikov – eden je 'jezik' besedila, drugi je jezik igre in tudi kostumi v svojem jeziku prenašajo neko sporočilo. V našem primeru je v ospredju scenografija – ta je glavna nosilka pomena, vsi drugi elementi pa jo podpirajo.«
Med človekom in lutko
Druga vrsta izzivov pri tovrstnem uprizarjanju pa je fizikalne narave. »Tu gre denimo za vprašanje, kako na lastnosti milne mešanice vplivajo temperaturne spremembe v prostoru, ki nastanejo zaradi prisotnosti gledalcev,« razloži Čeh. »Načeloma lahko rečemo, da stvar deluje – seveda pa bi bilo to igro milnice veliko lažje nadzorovati znotraj zaprtega sistema, na primer v meter veliki kocki, ki bi jo opazovali od zunaj, kot pa pred tridesetimi ljudmi v dvorani.«
Neke vrste vsebinska podlaga za Soap opero je bil sicer roman Idiot Fjodorja M. Dostojevskega, ki je bil prvotno objavljen v nadaljevanjih, kot časopisni podlistek. »Dostojevski ga je pisal sproti, ne da bi natančno vedel, kaj bo v naslednjem delu; nastajal je torej sproti, precej podobno kot današnje televizijske 'žajfnice'. Zato smo si ga vzeli za izhodiščni motiv, ki pa ga poskušamo v pretežni meri prestaviti v vizualno, pri čemer uprizarjamo le posamezne prizore,« dodaja Čeh.
Poleg milnih sten kot scenografskega elementa pa bo v predstavi ponovno preizkušal tudi razmerje med igralcem in lutko. »Ta odnos živega človeka in lutke me vedno bolj zanima,« priznava režiser, ki se je z lutkovnim medijem že srečeval, nazadnje v predstavi Samost, ki jo je pripravil v koprodukciji Centra Delak in Lutkovnega gledališča Maribor. Nastopil bo Anže Zevnik, lutke je oblikoval Leon Vidmar, scenografsko in tehnološko zasnovo uprizoritve pa podpisuje še več drugih sodelavcev.