Na 49. festivalu Borštnikovo srečanje, osrednjem nacionalnem gledališkem dogodku, se bo med 17. in 26. oktobrom v Mariboru zvrstilo več kot dvajset predstav – enajst predstav je selektorica Amelia Kraigher uvrstila v tekmovalni program, še sedem se jih bo predstavilo v spremljevalnem, mednarodni program pa bo ponudil pet produkcij iz Španije, Nemčije, Madžarske in Srbije – tem pa bo, kot običajno, pridruženo še pestro spremno dogajanje, od bralnih uprizoritev in razstav do okroglih miz, simpozijev in pogovorov.

»Stanje je skrb zbujajoče«

Sicer pa Kraigherjeva, ki si je kot selektorica ogledala kar 114 produkcij, ki so v iztekajoči se sezoni nastale v slovenskem gledališkem prostoru, splošno stanje na našem gledališkem prizorišču vidi kot »skrb zbujajoče«; med drugim ugotavlja, da se slovenske gledališke institucije vse bolj spreminjajo v nekakšne tovarne za proizvodnjo predstav, pri čemer si večina gledališč vsaj po njenih ocenah privošči le malo programskih tveganj. »Pogrešala sem več drznosti, iskanj in raziskovanja specifičnosti gledališkega medija oziroma jezika,« je pojasnila ob predstavitvi svojega izbora.

»Razmere kličejo po tehtnem premisleku razmerij, odnosov, sodelovanj, komunikacije med gledališkimi institucijami, umetniki in tako imenovanim neinstitucionalnim sektorjem ter seveda tudi po premisleku, prevetritvi in spremembah produkcijskih načinov znotraj celotnega sektorja,« je poudarila Kraigherjeva, ki bo svoj selektorski mandat nadaljevala še v prihodnjem letu. Kot razveseljivo spremembo je izpostavila dejstvo, da so med režiserji predstav v tekmovalnem programu kar tri ženske, prav tako je veliko predstav nastalo po slovenskih dramskih besedilih. Medtem ko je njen predhodnik Primož Jesenko pogrešal več prodornih mladih režiserjev, je Kraigherjeva kot veliko odkritje letošnje gledališke sezone izpostavila mlade režiserje Igorja Pisona, Kajo Tokuhisa ter Natalijo Manojlović.

Bolj igriva kot kritična sezona

V tekmovalni program je tako uvrstila Pisonovega Angela pozabe po romanu Maje Haderlap v produkciji SNG Drama Ljubljana, Kaja Tokuhisa se predstavlja z Vzgojo stoika Fernanda Pessoe v produkciji Anton Podbevšek Teatra, Natalija Manojlović pa z Zakulisjem prvakov Daria Varge v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča. Režiser Ivica Buljan bo letos v tekmovalnem programu zastopan z Zapiranjem ljubezni Pascala Ramberta v produkciji Mini teatra Ljubljana in Mestnega gledališča Ptuj, režiserka Mateja Koležnik pa s predstavama Prijatelji Koba Abeja v produkciji SNG Drama Ljubljana in Moderne no drame Yukia Mishime v produkciji Slovenskega stalnega gledališča Trst. Režiser Jernej Lorenci podpisuje tri predstave v tekmovalnem programu, in sicer Svatbo Rudija Šeliga v produkciji SNG Drama Ljubljana, uprizoritev Mrtvec pride po ljubico Svetlane Makarovič v produkciji Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj ter Shakespearovega Othella v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega. Za nagrade Borštnikovega srečanja se bosta potegovala še Cankarjev Kralj na Betajnovi v režiji Eduarda Milerja (koprodukcija SNG Drama Ljubljana in Drame SNG Maribor) in drama Naše mesto Thorntona Wilderja v režiji Matjaža Zupančiča in produkciji Slovenskega ljudskega gledališča Celje.

V spremljevalni program je selektorica skupaj z umetniško direktorico Festivala Borštnikovo srečanje Aljo Predan uvrstila še sedem projektov, Evripidovo Alkestido (režija Boris Liješević, produkcija SNG Drama Ljubljana), Bremzo Roka Kravanje (Bojan Jablanovec, Via Negativa), Divjad v avtorski režiji Nejca Gazvode (Mini teater Ljubljana in Mestno gledališče Ptuj), Škrip Inc. v režiji Jelene Rusjan (Maska Ljubljana in CUK Kino Šiška), Postani obcestna svetilka (Andrej Jus, SNG Nova Gorica), Svobodo igralca Branka Jordana in režiserja Mihe Goloba (Gledališče Glej) in Prevare Jere Ivanc v režiji Jake Ivanca (Mestno gledališče ljubljansko). Iz obeh omenjenih programov so bile izbrane tudi posamezne produkcije za sklop Showcase, namenjen mednarodni strokovni javnosti.

Po besedah umetniške direktorice FBS Alje Predan je bilo v letošnji gledališki sezoni največje število premier v zadnjih petih letih. »Tudi ta podatek govori o nerazumski želji po storilnosti, ki gre lahko velikokrat na račun kakovosti ali drznosti predstav.« Letos je nastalo tudi manj družbenokritičnih predstav in temu primerno je slogan letošnjega festivala Igrajmo se!, kar nakazuje, da je bila sezona »bolj igriva«. Kot je še omenila, bo festival gostil tri simpozije oziroma konference, posvečene gledališču upora, dramatiki Vitomila Zupana ter nemim likom v dramatiki, na odru in v realnosti, na ogled bo razstava Podobe praznovanja in več virtualnih razstav, v letošnjem festivalskem fokusu pa bo Španija, od koder bosta gostovali tudi dve uprizoritvi. kul