Pasijon po Janezu (BWV 245) je vokalno-instrumentalno delo skladatelja Johanna Sebastiana Bacha. Prvič so ga izvedli na veliki petek 7. aprila 1724 v leipziški katedrali Sv. Nikolaja, s tokratno izvedbo v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma, pod katero se podpisuje Glasbena matica Ljubljana, pa se poklanjajo 300. obletnici krstne izvedbe.

Glasbeni teolog

Skladatelj je ta pasijon spreminjal do konca življenja, zato lahko postavitve zaživijo v številnih različicah. Bach, nekakšen glasbeni teolog, ga je sestavil v kombinacijo uglasbitev svetopisemskih besedil, večinoma iz Evangelija po Janezu, ter pasijonske poezije različnih avtorjev. Izbranim vsebinam je nadel privlačno in ekspresivno glasbeno podobo.

Bach naj bi napisal štiri pasijone oziroma uglasbene svečane verske obrede, v celoti sta ohranjena le dva – poleg Janezovega še Pasijon po Mateju. Originalni Pasijon po Marku je ohranjen v nekaj fragmentih, ki jih je rekonstruiral poznavalec baročne glasbe Ton Koopman, Pasijon po Luki pa je ostal v rokopisu; pojavlja se vprašanje, ali ga zaradi skromne kakovosti sploh lahko pripišemo velikemu skladateljskemu geniju. Četrti pasijon v bistvu velja za izgubljenega.

Mešani pevski zbor Glasbene matice Ljubljana, ki deluje od leta 1891, bo Pasijon po Janezu izvedel prvič v svoji zgodovini, nanj so se dlje časa in skrbno pripravljali. So pa denimo že konec 19. stoletja izvedli Bachov Pasijon po Mateju. »Po nam znanih podatkih bo tokratna izvedba prvič v Sloveniji sledila tudi zgodovinski praksi, da se ob pasijon uvrsti tudi renesančni motet Ecce quomodo moritur iustus. J. S. Bach si je v široki paleti uglasbitev renesančnih mojstrov izbral prav Gallusovo umetnino in ta bo nedvomno oplemenitila nedeljski koncert,« pravi Veronika Brvar, predsednica Glasbene matice Ljubljana. Povedala je še, da bo tokratna izvedba »z navajanjem svetopisemskih citatov priljubljene in brezčasne kompozicije dosledno sledila najnovejšemu slovenskemu prevodu Svetega pisma iz izvirnih jezikov«, ki je luč sveta v knjižni obliki ugledal ta teden.

Specialisti za Bacha

K izvedbi so povabili najboljše slovenske pevske soliste, ki so se kot interpreti Bachove glasbe uveljavili tudi na mednarodnih tekmovanjih. »Kot Evangelist bo nastopil zelo znan tenorist Aco Biščević, baritonista Marcosa Finka pa bomo prvič spoznali v vlogi Pilata. Altistka Barbara Kozelj, ki je že vrsto let redna solistka svetovnega Bachovega združenja na Nizozemskem, prihaja na koncert iz Amsterdama, iz Berlina pa bo prav za tokratno izvedbo prišel naš izjemen baritonist Domen Križaj, ki ga bomo lahko slišali v vlogi Kristusa. Za zahtevne solistične arije smo izbrali sopranistko Mojco Bitenc Križaj in tenorista Davida Jagodica,« je pojasnila Veronika Brvar.

Posebno pozornost so namenili zasedbi baročnega orkestra, v katerem bodo igrali specialisti za staro glasbo iz Slovenije in tujine. Koncertni mojster baročnega orkestra bo Gianpiero Zanocco, vodja orkestra Venice Baroque, njegova asistentka pa slovenska violinistka Mojca Jerman. Zbor in orkester je pripravil Sebastjan Vrhovnik, pod njegovim vodstvom bo pasijon zazvenel v scenski uprizoritvi. Pasijon po Janezu je svetopisemsko poročilo o Kristusovem mučeništvu in smrti, ki je skozi stoletja doživelo številne literarne, likovne, gledališke in glasbene interpretacije. 

Priporočamo