Festival Druga godba se je po lanskem jubileju prekucnil v novo desetletje, od 29. do 31. maja bo potekala njegova 41. edicija, v javnem zavodu Druga godba pa so navkljub vsemu razmeroma zadovoljni s finančno podporo, ki so je deležni doma, še bolj pa z mednarodno prepoznavnostjo, saj se tudi tuji sofinancerji ne obotavljajo, ko slišijo za festival. Ne nazadnje je bil po izboru revije Songlines že večkrat zapored uvrščen med najboljše festivale na mednarodni sceni.

Krmarjenje s pozitivno ničlo

Letos se jim sicer izteče štiriletna pogodba o programskem sofinanciranju ministrstva za kulturo, dobra novica pa je po mnenju vodje festivala Bogdana Benigarja ta, da bo novi razpis že junija in ne šele oktobra, kar pomeni, da »to, kar prijavimo, skušamo v največji meri uresničiti že od januarja dalje«. Od ministrstva prejmejo 115.000 evrov, kar je približno 40 odstotkov njihovega letnega proračuna, približno 20 odstotkov dobijo še od Mestne občine Ljubljana, preostalo morajo ustvariti sami.

Zasedba Moving as a Giant bo nastopila 29. maja v Kinu Šiška, po mnenju vodje festivala Druga godba Bogdana Benigarja pa gre za najboljši alter rock bend pri nas v zadnjih dveh letih. Foto: arhiv DG

Zasedba Moving as a Giant bo nastopila 29. maja v Kinu Šiška, po mnenju vodje festivala Druga godba Bogdana Benigarja pa gre za najboljši alter rock bend pri nas v zadnjih dveh letih. Foto: arhiv DG

Lani so zelo veliko investirali v obletnico, programsko in promocijsko, ustvarili so rekordni prihodek od prodaje vstopnic v zgodovini Druge godbe, »ampak to še vedno ni bilo dovolj, da bi pokrili vse stroške, ki smo jih imeli, zato smo bili letos primorani v nekatere spremembe«. Za prizorišče dogodka recimo tokrat niso izbrali Križank (za najem so lani plačali več kot 27.000 evrov, kolikor jim nameni drugi financer MOL), so se pa zato poleg dolgoletnega koproducenta Cankarjevega doma tesneje povezali s Kinom Šiška in Vodnikovo domačijo. Organizirajo pa tudi kakšen koncert mimo sofinanciranja, tak bo recimo nastop Boža Vreča 11. junija v Križankah. Nekaj sredstev prispevajo še sponzorji, v prihodnje računajo tudi na sredstva iz EU-projekta Sounds of Europe.

Nizozemska atrakcija Altın Gün bo ponovno v Sloveniji, na Drugi godbi bodo nastopili že prvi festivalski dan, in sicer v Kinu Šiška. Foto: Sanja Marušič

Nizozemska atrakcija Altın Gün bo ponovno v Sloveniji, na Drugi godbi bodo nastopili že prvi festivalski dan, in sicer v Kinu Šiška. Foto: Sanja Marušič

Prizorišča za izbrane projekte

Cankarjev dom jim je letos lahko dal na voljo Štihovo dvorano in Klub CD, zato so izbrane zasedbe premišljene glede na atmosfero obeh prizorišč. Katalonski duo Los Sara Fontán, ki začenja Drugo godbo prav v Štihovi dvorani, je nase opozoril z albumom Queda Pendiente, koncert v Ljubljani pa je podprl barcelonski Inštitut Ramona Llulla. Dogajanje se bo nato prestavilo v Kino Šiška, kjer bodo trije koncerti. Indijsko-poljska zasedba Saagara prihaja s podstatjo karnatske oziroma južnoindijske tradicionalne glasbe. Sledil bo nastop Moving as a Giant iz Murske Sobote, po mnenju Benigarja najboljša alter rock zasedba zadnjih dveh let pri nas. Večer bodo zaključili Altın Gün iz Amsterdama, turški psycho folk inovatorji, ki so pred tremi leti že razprodali Kino Šiška, tokrat pa prihajajo po izdaji izjemnega zadnjega albuma Aşk (Glitterbeat, 2023). Ljubljana bo prva postaja na njihovi prvi balkanski turneji.

Sahra Halgan (Somaliland) z zasedbo bo 31. maja v Kinu Šiška zaključila 41. mednarodni festival Druga godba. Foto: arhiv DG

Sahra Halgan (Somaliland) z zasedbo bo 31. maja v Kinu Šiška zaključila 41. mednarodni festival Druga godba. Foto: arhiv DG

Poljski ženski trio Sutari je na Drugi godbi že nastopil v Mariboru leta 2019, zdaj pa se bo na koncertu na vrtu Vodnikove domačije v Ljubljani na predlog vodje festivala povezal z Ano Kravanja in Samom Kutinom (duo iz tria Širom). Poljakinje bodo nastopile tudi samostojno na koncertu Prvega programa nacionalnega radia ter dan pred začetkom festivala 28. maja na travniku grajske kavarne v parku na Ravnah na Koroškem. Drugi festivalski dan se bo nadaljeval v Kinu Šiška z maroško-tunizijskim duom Aïta Mon Amour, predstavnikoma najsodobnejših elektronskih arabskih godb, ter malijskimi zvezdniki Songhoy Blues, ki igrajo transcendentalni puščavski blues in so nadaljevalci tradicije guruja Alija Farke Touréja; angleški The Guardian jih je označil za »malijske rockerje«. Večer se bo nadaljeval v Klubu Gromka, kjer bo festivalu dal alternativno zatočišče Miha Zadnikar. Zakonca in glasbena partnerja Ibelisse Guardia Ferragutti in Frank Rosaly predstavljata novojazzovski eksperimentalni album Mestizx, ki je ob izidu razburkal chicaško sceno. Gre za globoko osebno meditacijo o dekolonizaciji in kljubovalni moči rituala in protesta.

Logotip letošnje Druge godbe, subtilno vizualno resonanco med zvokom in podobo, je ustvarila oblikovalka Kaja Kisilak (Monoform Design), ki je izhajala iz razmisleka o prepletu vizualnega, ročnega in glasbenega izraza. Z Drugo godbo je tokrat sodelovala že četrtič. Foto: Kaja Kisilak

Logotip letošnje Druge godbe, subtilno vizualno resonanco med zvokom in podobo, je ustvarila oblikovalka Kaja Kisilak (Monoform Design), ki je izhajala iz razmisleka o prepletu vizualnega, ročnega in glasbenega izraza. Z Drugo godbo je tokrat sodelovala že četrtič. Foto: Kaja Kisilak

Za konec štiri izjemne vokalistke

Zadnji festivalski dan bo v Klubu CD zagnala vokalistka Mari Kvien Brunvoll, izjemen talent norveške glasbene scene. Njen vrhunski vokalni performans, obdan z elektroniko, je Druga godba gostila že leta 2011, tako rekoč na začetku vokalistkine kariere. Tokrat prihaja s kitaristom Steinom Urheimom in triom Moskus.

Duo Aïta Mon Amour bo v Kinu Šiška v okviru Druge godbe nastopil 30. maja. Foto: Hamza Bennour

Duo Aïta Mon Amour bo v Kinu Šiška v okviru Druge godbe nastopil 30. maja. Foto: Hamza Bennour

Dogajanje se bo nato prestavilo na vrt Vodnikove domačije. Tam nam bo dotik s slovensko glasbeno zapuščino ponudila mlada, a obrtniško podkovana zasedba z izpovedno poezijo Nike Prusnik in umetniško prebrisanostjo Poljančevih bratov. S samosvojim pristopom in dobrimi aranžmaji niso več nadobudni glasbeniki, temveč izkušeni lovci zvočnosti, zatrjuje Benigar.

Za sobotno koncertno ogrevanje na Drugi godbi 2025 vas Nika Prušnik & bratje Poljanec vabijo na vrt Vodnikove domačije. Foto: arhiv DG

Za sobotno koncertno ogrevanje na Drugi godbi 2025 vas Nika Prušnik & bratje Poljanec vabijo na vrt Vodnikove domačije. Foto: arhiv DG

Drugo godbo bosta v Kinu Šiška sklenili dve vrhunski vokalistki. Najprej bo Amina Cadelli, ki rada izpostavlja svojo švicarsko berbersko identiteto, predstavila svoj projekt Flèche Love, nato pa pride na oder Sahra Halgan, strastna borka za ohranjanje somalijske kulturne identitete in politična aktivistka, ki se je denimo v osemdesetih borila za osamosvojitev Somalilanda, vse dokler je vojne razmere niso prisilile v izgnanstvo v Francijo. V Ljubljano z njo prihajajo trije izjemni glasbeniki: kitarist Maël Saletes, basist Régis Monte ter tolkalec in bobnar Aymeric Krol. Obe angažirani vokalistki bosta tudi gostji pogovora o močnih ženskah v glasbi v spremljevalnem programu festivala.

Članice poljskega ženskega tria Sutari prihajajo v Slovenijo na mini turnejo, saj jih poleg nastopa na Drugi godbi, kjer se jim bosta pridružila Ana Kravanja in Samo Kutin, čakata še dva koncerta, eden v grajski kavarni na Ravnah na Koroškem dan pred začetkom festivala. Foto: arhiv DG

Članice poljskega ženskega tria Sutari prihajajo v Slovenijo na mini turnejo, saj jih poleg nastopa na Drugi godbi, kjer se jim bosta pridružila Ana Kravanja in Samo Kutin, čakata še dva koncerta, eden v grajski kavarni na Ravnah na Koroškem dan pred začetkom festivala. Foto: arhiv DG

S sofinanciranjem ujeti v past

»S sofinancirano dejavnostjo zavodi ne smemo ustvarjati dobička, torej moramo dogodek izpeljati s pozitivno ničlo. Če s festivalom ustvarimo finančni minus, nam ga sofinancerji ne smejo pokriti, ker so vezani na pogodbe. Zatorej je treba poskrbeti, da dobimo ta sredstva iz prodaje vstopnic, iz dejavnosti na trgu ali prek sponzorskih sredstev. Tu smo verjetno manj uspešni kot druge nevladne organizacije, kar je stvar širše debate, nedvomno pa smo ujeti v past, ker moramo tvegati s programom, s predvidevanji glede prodaje vstopnic. Dražji program pomeni tudi to, da vračamo državi več denarja, kot ga vračajo druge nevladne organizacije. V našem primeru pride to na leto približno dvajset odstotkov tega, kar dobimo od države, se pravi, da 20 odstotkov v obliki davkov vračamo državi,« opozarja vodja festivala Bogdan Benigar, ki tudi v prihodnje napoveduje in nadaljuje boj za stabilnejše financiranje Druge godbe.

Vizualna identiteta festivala

Celostna grafična podoba, ki je hkrati vizualna identiteta festivala, je prvi stik občinstva s festivalom. Zadnja štiri leta zanjo pri Drugi godbi skrbi Kaja Kisilak iz oblikovalskega kolektiva Monoform Design, ki si je za slogan festivala izbrala »godbeno rokodelstvo«. Nika Vogrič Dežman iz Druge godbe je dejala, da je oblikovalka letos izhajala iz razmisleka o prepletu vizualnega, ročnega in glasbenega izraza, navdih pa je črpala iz tradicionalnih praks oziroma rokodelskih tehnik (denimo vezenje in tkanje), ki so bile v predindustrijskem kontekstu tesno povezane tudi z glasbenim izročilom (vzorci na tekstilu so recimo zrcalili določene glasbene motive, ritme ali celo izvezene melodije). Na drugi strani pa je bila glasba tesno povezana tudi z običaji, obredi, ki so združevali različne oblike rokodelskega, ročnega dela. Zvok, tkanje, ponavljajoča se ritmičnost se pri oblikovalki postavijo v zaporedje nekakšnih glasbenih analognih trakov kot nosilcev zvoka ter tekstilnih vzorčenj z etno motivi, ki v animiranem, dinamičnem gibanju izrisujejo logotip Druge godbe. Gre za subtilno vizualno resonanco med zvokom in podobo.

Priporočamo