V organizaciji Škuca, Dirty Skunks in Punk Rock Holiday prihaja v četrtek v goste ruski umetniški feministično-aktivistični kolektiv Pussy Riot, ki je v preteklosti pritegnil pozornost Zahoda, ko so ga ruske oblasti začele preganjati zaradi njegovih umetniških intervencij ter odkrite kritike režima ruskega predsednika Vladimirja Putina. Boril se je za umetniško svobodo, ki jo je s svobodo tudi sam plačal.
Članice umetniškega kolektiva se sicer nikoli niso želele izpostavljati poimensko; da so lahko ohranjale anonimnost, so si na nastopih čez glavo poveznile tako imenovane balaklave. Njihov nastop ni le glasbeni, ampak tudi teatrski. Tokratni performans bo zato vseboval tudi govorjeno besedo, podloženo z dokumentarnimi posnetki ter mislimi iz knjige Riot Days članice kolektiva Marije Aljohine (ki jo je spisala še pred zaporno kaznijo). Projekcija bo opremljena s podnapisi. Koncert je del festivala Lezbična četrt.
Punk koncert v katedrali
Pussy Riot so pred enajstimi leti vzniknile iz anarhistično-umetniške skupine Vojna, razvpite pa so postale naslednje leto, 2012, ko so nastopile v moskovski katedrali Kristusa Odrešenika ter opozorile, da pravoslavna cerkev v predvolilnem času podpira Putina. V performativnem smislu naj bi se menda navdihovale tudi pri slovenskem kolektivu Laibach. Koncert je bil prekinjen, članici Nadeždo Tolokonikovo in Marijo Aljohino so odpeljali v zapor takoj, Jekaterino Samucevič pa mesec dni pozneje. Sodni proces zoper umetnice je odmeval v mednarodnem prostoru, dobile so ogromno podpore različnih svetovnih organizacij in gibanj. Eden najbolj razvpitih ruskih umetnikov Petr Pavlenski si je takrat v znamenje protesta proti aretaciji članic zašil usta.
Tistega leta je afera odmevala tudi pri nas, Slovensko mladinsko gledališče je denimo uprizorilo predstavo Sokrat, Slavoj in sofisti (v režiji Jureta Novaka), v kateri so uprizorili dopisovanje med filozofom Slavojem Žižkom in Nadeždo Tolokonikovo. Kljub množični podpori z vsega sveta so bile aktivistke obsojene z za lase privlečeno obtožbo, da so kradle, pa tudi zaradi »huliganstva« in »verskega sovraštva« (blasfemijo je morala ruska oblast takrat še spraviti v zakonodajo). Sodni proces je bil politična farsa, ki jo je pozneje odmevno dokumentarno interpretiral švicarski režiser in filozof Milo Rau. Aretirane aktivistke so zatem poslali v delovno taborišče; dve sta odsedeli dveletno kazen skoraj v celoti, ena pa se je pogodila za nižjo kazen. Že kmalu po izpustu so se leta 2014 ponovno javno izpostavile, ko je Soči gostil zimske olimpijske igre; tudi »tam so intervenirale s svojim estetskim terorizmom«, kot se je izrazil filozof in politik Lev Kreft.
Zastrupitev in nori predsednik
Mednarodno javnost je kolektiv vnovič opozoril nase leta 2018, na svetovnem nogometnem prvenstvu, ko so v drugi polovici finala na igrišče pritekli tri aktivistke in aktivist iz kolektiva Pussy Riot, oblečeni v policijske uniforme, ter uprizorili nenadejan performans pred svetovnim avditorijem. Videla naj bi jih več kot milijarda gledalcev pred televizijskimi zasloni. Samo nekaj mesecev pozneje so aktivista – izkazalo se je, da gre za ruskega umetnika Pjotra Verzilova – prepeljali v berlinsko bolnišnico, obstajal je namreč sum, da so ga zastrupili. O tem je odkrito javno govorila njegova nekdanja soproga in članica Pussy Riot, že omenjena Nadežda Tolokonikova. Umetniški kolektiv še naprej deluje in se prevprašuje o poteh in zablodah sodobne Rusije. Tolokonikova se je denimo v marčevski izdaji britanskega časopisa The Guardian v intervjuju izrekla proti Putinovi invaziji na Ukrajino, ruskega voditelja pa označila kot norega.
Članici kolektiva Tolokonikova in Aljohina sta znani tudi po tem, da sta med drugim ustanovili novičarsko spletno stran Mediazona, posvečeno pravicam zapornikov, medtem ko svoj aktivizem financirata prek nezamenljivih žetonov (NFT). Na tak način sta v zadnjem obdobju za Ukrajino zbrali več kot šest milijonov evrov pomoči.
Laugh It Off je zadnja aktualna skladba kolektiva Pussy Riot, ki so jo članice poslale na trg 8. marca letos. Približno takrat so tudi ustanovile novo organizacijo UnicornDAO, ki se bori za pomoč ženskam ter umetnikom in umetnicam LGBTQ+. Dejstvo je tudi, da so v nasprotju z drugimi ruskimi umetniki, ki so se zaradi Putinovega posega v Ukrajini znašli na črnem seznamu, ene redkih, ki jim brezpogojno ostajajo odprta marsikatera vrata kulturniških ustanov po svetu.