Ljubljanski mednarodni filmski festival, na kratko Liffe, se bo letos vrnil med 12. in 23. novembrom, njegova stotnija filmov pa bo iz festivalskega središča v Cankarjevem domu zasedla tudi vse mestne kinodvorane – Komuno, Kinodvor, Kinoteko, Kino Šiška – in z enim krakom segla še v mariborski Kolosej. Ob tem pa se 25. Liffe ne bo začel s kakšno današnjo festivalsko uspešnico, marveč s filmsko klasiko Playtime Jacquesa Tatija, s katero bo festival, kot je povedal njegov programski direktor Simon Popek, vpeljal program »filmov, ki jih nočete videti nikjer drugje kot na velikem platnu« – ta program je neke vrste poklon vse bolj izgubljenemu »kino paradižu«, a ta se bo vsaj v času festivala za nekaj dni spet vrnil.

Prvenci in (pred)premiere

V tekmovalnem programu festivala Perspektive (z nagrado vodomec, ki jo podeljuje glavni Liffov pokrovitelj Telekom Slovenije) bo prikazanih deset filmov mlajših režiserjev (gre za njihove prve ali druge filme). Med njimi so Ritem norosti Damiena Chazella, drama o glasbeniku, ki je navdušila na festivalu v Sundanceu, ukrajinsko Pleme Miroslava Slabošpickega (s kriminalci in gluhonemimi otroci), nemška Proletarska zimska pravljica Juliana Radlmaierja (v festivalskem katalogu opisana tudi kot »iskren poklon lenobi, ki v najbolj skrajnih oblikah postane orožje družbenega upora«), hrvaška Številka 55 Kristijana Milića (na letošnjem puljskem festivalu nagrajena s kar osmimi zlatimi arenami), dokumentaristični portret generacije dijakov na srednji šoli v Kanadi, Puberteta: navodila za uporabo Jeana-Françoisa Caissyja, še ena fikcija na meji dokumentarca ali dokumentarec na meji fikcije, Požri svoje prednike Jeana Charlesa Hueja (o Romih na severu Francije) in tako naprej.

Predpremiere veljajo za najbolj obiskan festivalski program, čeprav se čez leto izkaže, da to večinoma niso bile predpremiere (filmi namreč niso nujno prišli na redni spored). Zato pa se včasih zgodi, da pride v kino kakšen film iz katerega izmed drugih liffovskih programov, na primer sklopa Kralji in kraljice, in je, retrospektivno, ta imel liffovski status »predpremiere«. To je posledica tega, da so vse več filmov, prikazanih na Liffu, distributerji že odkupili, a jih kljub temu vse manj pride v kino.

Znova vrsta zvenečih imen

Vsekakor pa so Predpremiere tudi najobsežnejši program, s 23 filmi, med njimi so Pasolini Abela Ferrare (o zadnjem dnevu življenja italijanskega pesnika in cineasta), Turner Mika Leigha (o velikem angleškem slikarju), ruski Leviatan Andreja Zvjaginceva (o »brezmejni moči države nad človekom«, kot pravi sam režiser), francoska Gemma Bovery Anne Fontaine (o posodobljeni Flaubertovi romaneskni junakinji), švedski Golob je sedel na veji in razmišljal o življenju, zadnji del trilogije Roya Anderssona, dobitnika zlatega leva na beneškem festivalu, pa italijanska Čudesa Alice Rohrwacher (velika nagrade žirije na festivalu v Cannesu), 20.000 dni na Zemlji Iana Forsytha in Jane Pollard, dokumentarec o Nicku Cavu, nemški Phoenix Christiana Petzolda (o ženski, ki je preživela koncentracijsko taborišče), Poti k zvezdam, satira, v kateri se David Cronenberg norčuje iz nekaterih najvidnejših zvezdnikov današnje pop kulture, zlata palma iz Cannesa, turško Zimsko spanje Nurija Bilgeja Ceylana in ne nazadnje avstrijski film slovenskega režiserja Marka Naberšnika Gozdovi so še vedno zeleni.

Med Kralji in kraljicami so filmi, kot so Najbolj iskani človek Antona Corbijna, vohunski triler z imenitnim Philipom Seymourjem Hoffmanom v eni zadnjih njegovih vlog, V kleti, zadnji del trilogije avstrijskega režiserja Ulricha Seidla, filipinski Odmevi preteklosti Lava Diaza (zlati leopard na festivalu v Locarnu), Mali Quinquin Bruna Dumonta, Stratos Yannisa Economidesa, o peku in obenem poklicnem morilcu ali liku iz propadajoče grške družbe, in drugi. Precej obsežna je tudi Panorama svetovnega filma, zato pa je v Ekstravaganci le pet izbranih (med njimi španska grozljivka Jama Alfreda Montera, Naporen dan Kim Seong-huna, južnokorejski neonoir z obešenjaškim humorjem, izraelski Veliki, zlobni volkovi Aharona Keshalesa in Navota Papushade). Program Posvečeno je tokrat namenjen dvema režiserjema, mlajšemu švedskemu avtorju Rubenu Östlundu in ruskemu »velemojstru« Alekseju Germanu.