Sarajevski filmski festival z jutrišnjim dnem vstopa v svojo 31. izdajo, na kateri se bo v štirih tekmovalnih sekcijah za nagrade srce Sarajeva potegovalo kar 50 filmov. Med njimi najdemo tudi celovečerni prvenec Fantasy slovenske režiserke Katarine Bogdanović - Kukle in pa dve slovenski manjšinski koprodukciji, Bog ne bo pomagal hrvaške režiserke Hane Jušić in Veter, govori z mano srbskega cineasta Stefana Dorđevića.
Festival, ki se je na noge postavil leta 1995, sredi štiriletnega obleganja Sarajeva, v svetu filma najbrž še danes služi kot eden od največjih opomnikov, kako lahko kultura in umetnost prevladata tudi v času vojnih nemirov in političnih pretresov. Tudi letos zato po besedah kreativne direktorice festivala Izete Gradević v središče tekmovalnega programa postavljajo filme, ki presegajo nacionalne meje in ostajajo zvesti univerzalnim zgodbam, ki vsaka s svojega zornega kota, žanra ali filmskega formata raziskujejo, kako živeti in preživeti v nestabilnih družbenih pogojih. »Od filmov, postavljenih v sodobnost, pa do zgodb, ki premišljujejo preteklost, nam vsa izbrana dela odpirajo prostor, da se spomnimo na to, kar nam je vsem skupno: potreba po smislu, bližini ter razumevanju sebe in drugih.«
Bogata kulturna preproga
Tudi Elma Tataragić, selektorica tekmovalnega programa celovečernih filmov, poudarja, da med devetimi izbranimi filmi najdemo »dinamično mešanico drznih pripovedi, vizualnih inovacij in svežih perspektiv, ki odražajo bogastvo regijske kulturne tapiserije«. Program, v katerem najdemo imena, kot so Ivana Mladenović, Srdjan Vuletić in Vladimir Tagić, tako vključuje kar šest debitantskih filmov, ki na »veliko platno prinašajo izvirne glasove in drzne ustvarjalne pristope«; med njimi je tudi Kuklin Fantasy, ki bo na festivalu doživel regionalno premiero.
V tekmovalni sekciji dokumentarcev se bo medtem predstavilo dvanajst celovečernih in osem kratkih filmov, izven konkurence pa bo mogoče videti tudi dokumentarni film OHO, s katerim Damjan Kozole predstavlja fenomen prepletanja umetnosti in življenja ter hkrati raziskuje, kaj lahko ideje avantgardnega umetniškega gibanja ponudijo za današnji čas. Dokumentarist bo letos predsedoval tudi mednarodni žiriji, v kateri bodo poleg ukrajinskega filmskega ustvarjalca Sergeja Loznice o zmagovalnih filmih odločali še nova direktorica berlinskega festivala Tricia Tuttle, srbski igralec Dragan Mićanović, bosansko-nizozemska scenaristka in režiserka Ena Sendijarević ter romunski režiser in lanski zmagovalec sarajevskega festivala Emanuel Parvu.
Spet vrsta slovitih imen
Festival bo jutri odprla svetovna premiera filma Paviljon bosanskega režiserja Dina Mustafića, črna komedija o skupini stanovalcev iz doma za ostarele, ki se po dolgih letih zlorab in poniževanja odločijo za oborožen upor, 21. avgusta pa bo v letnem kinu pod zvezdami izven konkurence svetovno premiero doživel tudi Belo se pere na devetdeset režiserja Marka Naberšnika. Slovenska udeležba bo močna tudi v programu sarajevskih Talentov, med katere so se letos uvrstili režiserka Maja Doroteja Prelog, igralka Diana Kolenc, scenaristka Ela Božič in direktor fotografije Tadej Vintar. Program bo z mojstrsko delavnico odprl igralec Stellan Skarsgard, ki mu bo festival podelil tudi častno srce, tega pa bodo v naslednjih dneh prejeli še igralec Ray Winstone, sloviti Willem Dafoe in režiser Paolo Sorrentino.
Sarajevski festival letos s častnim srcem ne nagrajuje nobene ženske, te pa historično ostajajo spregledane tudi v sekciji Posvečeno, ki se od leta 2000 dalje z retrospektivnim programom poklanja znanim igralcem in režiserjem od Steva Buscemija do Wima Wendersa in Dušana Makavejeva. Sekcija je doslej vključevala zgolj eno žensko ime, argentinsko režiserko Lucrecio Martel, letos pa se z obsežno retrospektivo poklanja že omenjenemu Sorrentinu, a tudi kontroverznemu ruskemu režiserju Iliji Hržanovskemu, čigar filme opisujejo kot »multidisciplinarno presečišče filma, umetnosti in antropologije«, v preteklosti pa se je že večkrat spopadal z obtožbami o neetičnih pristopih in težkem, tudi fizično nasilnem okolju na snemanjih.