Letošnja (že šestnajsta) izdaja diskurzivnega programa Taktike & praksa, ki ga pripravlja zavod za sodobne umetnosti Aksioma, se bo pod naslovom Si programska posodobitev? vse do srede junija ponovno ukvarjala z učinki in posledicami novih tehnologij za sodobno družbo. Program, ki so ga kurirali Nora O'Murchú, Socrates Stamatatos, Janez Fakin Janša in Neja Berger, bo obsegal različne dogodke, od uvodne konference ter serije razstav in performansov do kritičnih refleksij, predavanj, delavnic in drugih vsebin, ki se bodo zvrstile na različnih prizoriščih po Ljubljani; sooblikuje ga več kot dvajset ustvarjalcev in umetniških skupin.

»Tokratni program povezuje umetnice, teoretičarke in raziskovalke, katerih delo preučuje pogoje, v katerih postane v realnosti, ki jo oblikuje vladavina programske opreme, delovanje sploh mogoče,« pojasnjuje kuratorka Nora O'Murchú, nekdanja umetniška direktorica uglednega berlinskega festivala Transmediale. »Programska oprema danes ni le posrednik sodelovanja, ampak ga tudi narekuje – v vmesnike vgrajuje nadzor, upravljanje avtomatizira s pogoji uporabe, skladnost pa zagotavlja z algoritmičnim razvrščanjem; algoritmi posameznih platform tako določijo, kaj je vidno, kateri jezik lahko kroži, kateri glasovi so izpostavljeni in okrepljeni. Interakcija z vsebinami je zrežirana, čustva so manipulirana, nasprotovanje je nevtralizirano, vedenje uporabnikov pa je usmerjeno k dobičku.«

Programska oprema, s katero imamo ves čas opravka, tiho določa, kaj počnemo, vidimo, čutimo in govorimo.

Proti tehnološkemu zatiranju

Povedano drugače: v današnjem ekosistemu podatkovnih realnosti se programska oprema nenehno posodablja in tiho določa, kaj počnemo, vidimo, čutimo, govorimo. Upravlja sodelovanje, oblikuje subjektivnost in uporabnike »natrenira«, da privzamejo njeno logiko. Preko prikritega izključevanja in zlorabljanja vsebinske moderacije je tako postala orodje dominacije in zatiranja, sredstvo za preurejanje realnosti, ki deluje kot »fašistični operacijski sistem«; v njem lahko sodelujemo le preko asimilacije, z nepokorščino pa tvegamo izbris. Vprašanje je torej, s katerimi strategijami je mogoče presegati te pogoje ter vzpostavljati nove oblike delovanja in kolektivnega organiziranja.

Prav s tovrstnimi temami se bo ukvarjala uvodna mednarodna konferenca, ki se bo začela danes ob 15. uri v Kinu Šiška in bo trajala do poznega večera, na njej pa si bo sledilo več predavanj, pogovorov in performansov, ki se bodo dotikali vpliva spletnih programskih sistemov na naše razumevanje sveta; udeležba na njej je brezplačna (obvezna pa je registracija na spletni strani Aksiome). Konferenco bo uvedla projekcija videoeseja Pokliči me, ko prispeš: prvo dejanje, ki sta ga pripravila Donatella Della Ratta in Alessandro Turchioe, sledil bo uvodni nagovor kuratorske ekipe, nato performativno predavanje Zlobna je, definitivno subliminalna raziskovalk in umetnic Alex Quicho in Noure Tafeche, prvi del pa se bo sklenil z razpravo o subliminalnih strategijah in prikritih mehanizmih nadzora. Tudi drugi in tretji del konference bosta obsegala več predavanj z zaključnimi razpravami, na koncu pa bodo v galeriji Kamera odprli še razstavo Šepet, mrmranje, rjovenje umetnice Eve Papamargariti – gre za trikanalno videoinstalacijo, ki združuje poezijo in digitalno podobo.

Niz razstav in delavnic

Uvodni konferenci bodo sledili trije sklopi, zasnovani okoli dela neke umetnice oziroma umetniške skupine; vsak bo obsegal razstavno postavitev v Projektnem prostoru Aksioma in pa predavanje ter delavnico v sodelovanju z akademijo za likovno umetnost in oblikovanje. V prvem bodo predstavili umetnico Nouro Tafeche; njena razstava Jedro anihilacije, podedovano izročilo bo od jutri na ogled v Projektnem prostoru Aksioma, tematizira pa (zlo)rabo estetike ljubkosti za digitalno militarizacijo in vizualno reformulacijo nasilja na družbenih omrežjih.

Drugi sklop bo aprila in se bo osredotočil na umetniške prakse Alana Butlerja in umetniške naveze 2girls1comp, ki raziskujeta preplete digitalne in fizične arhitekture ter prisvajanje logike videoiger, v tretjem sklopu sredi maja pa bo poudarek na razmerjih med digitalnimi identitetami, feminizmom ter tehnologijo. Vključeval bo razstavo EVA 2.0 Socratesa Stamatatosa in Joanne Bacas, predavanje Sophie Publig in Charlotte Reuss ter projekcijo kratkih filmov Prihodnost bo čudaška AF umetnice in raziskovalke Silvie Dal Dosso v Slovenski kinoteki. 

Priporočamo