Znana ruska sopranistka Ana Netrebko je na newyorškem zveznem sodišču tožbo proti Metropolitanski operi (Met) začela leta 2022, ko je opera po začetku ruske invazije na Ukrajino odpovedala njene nastope. Ana Netrebko, ki velja za eno največjih sopranistk svoje generacije, trdi, da je bila odpoved njenih pogodbenih obveznosti posledica njenega narodnostnega izvora. »To, da se od umetnika zahteva politična izjava kot pogoj za delo, je nevaren precedens,« je večkrat poudarila.
Ko je ruska vojska februarja 2022 napadla Ukrajino, je vodstvo Meta pod pritiskom javnosti in donatorjev zahtevalo, da se Netrebkova jasno distancira od predsednika Vladimirja Putina. Pevka je sicer obsodila vojno, a se ni želela odreči svojim »ruskim koreninam« in prejšnjim stikom z režimom. Generalni direktor Peter Gelb je ocenil, da njen odziv ni bil dovolj jasen, in Met je odpovedal vse prihodnje angažmaje z njo, vključno s produkcijami Turandot, Don Giovannija in Aide. Netrebkova je bila zamenjana z drugimi pevci, med njimi z ukrajinsko sopranistko Liudmylo Monastyrsko, kar je sprožilo razprave o politični korektnosti v umetnosti.
Preobrat na sodišču
Prvo tožbo je sodišče zavrnilo, a operna pevka je z novimi dokazi vložila novo tožbo. Tokrat je sodišče odločilo, da obstajajo dovolj močni indici, da je Met morda diskriminiral Netrebkovo na podlagi narodnostnega izvora in spola. V tožbi pevka navaja, da so moški pevci z domnevnimi povezavami z rusko vlado, kot so Jevgenij Nikitin, Igor Golovatenko in Aleksej Markov, lahko še naprej nastopali v Metu. Sodnica, ki je vodila primer, je dodala tudi, da so okoliščine, v katerih je bila Netrebkova zamenjana z »neruskimi umetniki«, dovolj »močne«, da lahko nadaljuje tožbo. Ameriški sindikat glasbenih umetnikov (AGMA) je že prej stopil na stran Ane Netrebko. Arbitraža leta 2023 je ugotovila, da je Met kršil kolektivno pogodbo, ko ji je odpovedal pogodbe, in ji dosodila delno odškodnino.
Met je po odločitvi izdal kratko izjavo, v kateri je navedel, da je bila tožba obnovljena »iz tehničnih razlogov« in da verjamejo v svoj uspeh. Peter Gelb je dodal, da »Met ostaja zavezan podpori Ukrajini in umetnikom, ki se jasno distancirajo od agresije«.
Med umetnostjo in politiko
Ana Netrebko je medtem nadaljevala svojo mednarodno kariero na evropskih in azijskih odrih, kjer jo občinstvo še vedno sprejema z navdušenjem. »Želim le peti in ustvarjati umetnost, ne pa biti politično orodje,« je pevka dejala za Associated Press.
Pravni strokovnjaki menijo, da bo primer odmeven tudi zato, ker bo sodišče moralo določiti meje med svobodo izražanja, pravicami delodajalcev in zaščito pred diskriminacijo. Če bo Netrebkova uspela, bi lahko sodba vplivala na politiko velikih kulturnih ustanov v ZDA.
Sodni proces se bo nadaljeval v naslednjih mesecih, natančen datum začetka še ni določen. Izid ne bo pomemben le za Ano Netrebko, temveč tudi za globalno umetniško skupnost, ki se vse pogosteje sooča z etičnimi in političnimi dilemami. Netrebkova je sicer s svojim bojem razdelila kulturno javnost. Del umetnikov jo podpira kot žrtev političnega linča, drugi pa menijo, da se je premalo jasno distancirala od režima, ki je sprožil krvavo vojno. Ana Netrebko je večkrat poudarila, da nasprotuje vojni, a se hkrati ne želi odreči lastni identiteti.