Brez snegobranov in vremenske postaje

Komandir Palčič je na včerajšnji novinarski konferenci v prostorih družbe za avtoceste (Dars) v Postojni pojasnil, da je bila na nedeljsko popoldne, v katerem je umrl 25-letni švicarski državljan (sopotnik v osebnem avtomobilu), primorska avtocesta ustrezno očiščena, vremenske razmere pa so voznikom, ki so vozili proti Kopru, omogočale normalno vožnjo s 130 kilometri na uro. Do usodnega trenutka, ko so se »izgubili« v snežni zavesi. Število poškodovanih je včeraj naraslo na 30, saj so se policistom kasneje oglasili tudi nekateri vozniki, ki so bili vpleteni v nesrečo, vendar so odpeljali naprej, da so se rešili pred novimi naleti. Prav zato tudi 54 udeleženih vozil ni nujno že končno število vseh vpletenih v nesrečo.

Pomembni vprašanji, ki se po nesreči zastavljata, sta, zakaj na odseku ni več snegobranov ter zakaj Dars ni vsaj omejil hitrosti ali celo zaprl spornega dela avtoceste. Kot denimo na odseku Rebernice, kjer Dars zaradi močne burje pogosto poseže po različnih omejitvah, tudi zaporah.

»Dogodek se je zgodil zelo hitro. Nismo bili obveščeni, da bo prišlo do tega sunka burje. Promet je potekal normalno, vidljivost je bila normalna, cesta čista... Res pa je, da vremenske postaje niso postavljene na vsakih nekaj metrov. So na kritičnih odsekih, kjer zaznavamo ekstremne pojave. Tudi ta odsek bomo zagotovo pokrili z vremensko postajo,« nam je vodja Darsove službe za upravljanje prometa in prometne varnosti Ulrich Zorin pritrdil, da bi tudi na odseku, kjer je prišlo do nesreče, potrebovali vremensko postajo. Kjer teh postaj ni, se Dars opira na napovedi, sporočila voznikov ter različnih služb in tudi v nedeljo so voznike že pred nesrečo opozarjali na nevarnosti na primorski avtocesti. Če bi vedeli, da bo burja vidljivost naenkrat izjemno zmanjšala na praktično nično, bi avtocesto zaprli, kar so v preteklosti tudi na primorski avtocesti že storili – ko je veter na cesto nanašal toliko snega, da ga niso mogli sproti plužiti.

Izredne razmere prehude

Neprijetno vprašanje za Dars so tudi snegobrani, ki so bili na odseku med Postojno in Studencem v preteklosti že nameščeni, vendar so jih pred časom odstranili. »Po mojih podatkih so izkušnje s snegobrani takšne, da so v ekstremnih razmerah neuporabni oziroma niso tako učinkoviti,« je pojasnil Zorin. Besede komandirja prometne policije Palčiča pa so zvenele nekoliko bolj kritično: »S prometno varnostjo se na tem območju ukvarjam že 24 let in v preteklosti so snegobrani bili. Vedno rečem, da so starejši ljudje bili modri ljudje. Verjetno so snegobrane postavljali zato, da bodo pomagali ob sunkih vetra, in verjetno so pomagali. Je pa dejansko odvisno, iz katere strani pride burja in kako piha.«

Na nekatera vprašanja bo Dars očitno moral odgovoriti tudi pristojnemu ministrstvu. »Dars bomo zaprosili za proučitev oziroma pripravo eventualnih dodatnih zaščitnih ukrepov za preprečitev nanašanja snega na cestišče zaradi vetra,« so nam včeraj povedali na ministrstvu za infrastrukturo.

Najsvetlejša točka množične in tragične nesreče na primorski avtocesti je bila pomoč ponesrečenim. Vsi vpleteni, od reševalcev, gasilcev, uslužbencev Darsa, policistov in civilne zaščite, so pohvalili medsebojno sodelovanje, ki je botrovalo hitri in učinkoviti pomoči. Kljub težkim vremenskim razmeram je reševalnim enotam v dveh urah uspelo poskrbeti za vse udeležence nesreče.