Nezainteresiranost na obeh straneh

Točnih in ažurnih podatkov o številu spremljevalcev in analiz, zakaj jih ni veliko, v agenciji in na ministrstvu za infrastrukturo nimajo, ugibajo pa, da bi razlog znal tičati v slabih odnosih mladoletnikov s starši ter v nepripravljenosti odraslih za pomoč mladim voznikom. »V tujini je vožnja s spremljevalcem precej bolj priljubljena in denimo v Nemčiji dosega že polovico vseh usposabljanj kandidatov za voznike. Tam kot dodatno prednost poudarjajo tudi možnost vzpostavitve ugodnejše socialne klime med kandidatom za voznika in njegovim spremljevalcem, ki je običajno eden izmed staršev,« razlaga Andrej Justinek iz agencije za varnost prometa.

Mladi vozniki lahko že več let sedajo za volan že pri šestnajstih letih. Preden začnejo voziti s spremljevalcem, morajo opraviti teoretični del izpita, prav tako pa morajo v avtošoli opraviti tudi praktični del usposabljanja. Nato lahko do osemnajstega leta vozijo s spremljevalcem, ob polnoletnosti pa opravijo še praktični del izpita in dobijo »polnopravno« vozniško dovoljenje. Nabiranje izkušenj na takšen način je po mnenju stroke več kot dobrodošlo. »Empirično je ugotovljeno, da so predhodne izkušnje – ne samo glede upravljanja vozila, ampak predvsem glede predvidevanja prometnih situacij, ustreznega odločanja in primernih socialnih odnosov do drugih na cesti – izjemno pomembne za zagotavljanje cestnoprometne varnosti,« pravijo v agenciji, kjer si želijo več tovrstne prakse.

Lani le trije prekrški

O primernosti vožnje mladih kandidatov za vozniško dovoljenje s spremljevalci priča tudi podatek, da so policisti lani kaznovali le tri spremljevalce (ti so odgovorni za prekrške, ki jih zakrivi njihov varovanec), kar je zanemarljivo malo. Podatkov, koliko prometnih nesreč so zakrivili mladi vozniki, na policiji nimajo.

Da imajo dobre izkušnje z mladoletnimi kandidati, so nam potrdili tudi v eni izmed ljubljanskih avtošol, kjer hkrati opažajo, da je v zadnjem času (možnost vožnje avtomobila pred polnoletnostjo je na voljo že sedem let) nekoliko več interesa za vožnjo s spremljevalcem. Med kandidati, ki se odločijo za to možnost, pa je po njihovih izkušnjah največ fantov, ki pri 16 letih želijo narediti tudi izpit za motorna kolesa kategorije A1 – do 125 kubičnih centimetrov. Tem je namreč v interesu, da časa in denarja za teoretični del izpita ne bi čez dve leti ponovno trošili za izpit za avtomobil. Tudi v avtošoli pa opažajo, da imajo številni starši pomisleke, da bi njihov otrok še pred polnoletnostjo vozil avtomobil, čeprav bi prav oni lahko bdeli nad njim.