Naravnost na izpitno vožnjo

Da se v šolah vožnje dogajajo nepravilnosti in da si nekateri enostavno kupujejo vozniška dovoljenja, se je govorilo že dlje časa, prav tako smo v preteklosti že poročali o posameznih policijskih preiskavah. A številke, s katerimi je včeraj postregel vodja sektorja za gospodarsko kriminaliteto na policiji Dušan Florjančič, so naravnost neverjetne. V nečednosti je bilo v preiskovanem obdobju (2010–2012) vpletenih kar 36 od 180 slovenskih šol vožnje. Po ceni od 1200 do 1700 evrov si je vozniško dovoljenje nezakonito kupilo najmanj 150 voznikov, med katerimi so v veliki večini tisti, ki so pred tem vozniško dovoljenje izgubili zaradi prehitre vožnje ali vožnje pod vplivom alkohola. Najhujši kršitelji torej. »Ti kandidati v praksi niso sodelovali oziroma opravljali celotnega procesa usposabljanja, temveč so opravili zgolj izpitno vožnjo, pri čemer pa so imeli predhodno zagotovilo, da jo bodo tudi uspešno opravili,« je izsledke skrb zbujajoče preiskave predstavil Florjančič.

Ker slovenska prometna zakonodaja predvideva tečaje varne vožnje za mlade voznike in tiste, ki si na tak način želijo iz evidence brisati kazenske točke, so avtošole to tržno nišo in priložnost za nov zaslužek s pridom izkoristile. Tudi na nelegalen način. Tisti, ki sami niso imeli ustreznih poligonov, so jih najeli v sosednji Avstriji, do naših severnih sosedov pa so v praksi prišli le redki mladi tečajniki. Šolam vožnje je bilo v najmanj 1200 primerih lažje le pritisniti žig na potrdilo o opravljenem tečaju, ne da bi mladi vozniki tečaj dejansko izvedli. Za lažni dokument so avtošole zaslužile od 100 do 120 evrov po vozniku.

Kaj čaka goljufive voznike?

Še več kršitev je bilo na področju tečajev za povratnike med kršitelji cestnoprometnih predpisov. Izdanih potrdil o opravljenem tečaju (cena med 200 in 250 evri) je bilo 4515, v Sloveniji pa je tečaje dejansko opravilo le 920 kandidatov. Med potrdili za brisanje kazenskih točk je prav tako zabeleženih 7338 tečajev, najmanj 3200 pa jih je spornih.

Velik delež krivde za takšno stanje po mnenju policistov nosi tudi uradnik na agenciji za varnost prometa, ki je podpisoval pooblastila za uporabo avstrijskih poligonov, čeprav naša zakonodaja seveda velja le za področje Slovenije. V tujini je namreč nemogoče vršiti ustrezen nadzor. Kot je včeraj pojasnil Florjančič, so slovenske policiste tudi avstrijski kolegi obvestili, da gre v tovrstnem slovensko-avstrijskem sodelovanju predvsem za prevaro in lahek zaslužek. Vršilec dolžnosti direktorja agencije za varnost prometa Igor Velov je včeraj potrdil, da ovadeni uradnik še vedno opravlja svoje delo na agenciji, saj ga samo na podlagi ovadbe (zaradi kaznivega dejanja zlorabe uradnega položaja) niti ne morejo odpustiti. Napovedujejo pa strožji nadzor. Na tiskovni konferenci je tudi Velov ocenil, da gre za sistemski problem, ki ga je treba urediti tudi s pomočjo zakonodaje (po zagotovilih Žlendra je že pripravljena), ki bo bolje uredila področje izdajanja pooblastil za opravljanje tečajev in učinkovitejši nadzor.

Kriminalisti preiskavo nadaljujejo, od Florjančiča pa nismo dobili jasnega odgovora, ali bodo ovadili tudi vse voznike, ki so na sporen, korupten način prišli do vozniških dovoljenj in drugih ugodnosti. Policija ima odprtih še 1585 zadev, eden izmed naslednjih korakov pa je tudi obveščanje davkarije in upravnih enot. Prav upravne enote (in tudi ministrstvo za pravosodje) bodo imele veliko dela, da bodo voznikom, ki so nezakonito prišli do vozniških dovoljenj ali tečajev, preklicale kupljene papirje in izbrise kazenskih točk.