»Trenutno prodamo 80 odstotkov električnih koles z izjemnim popustom, ki obsega od 40 do 50 odstotkov. Če kupec ni zahteven, če ne želi točno določenega modela, lahko dobi najvišji rang električnega kolesa s tolikšnim popustom,« nam je povedal Uroš Globočnik, direktor podjetja A2U, ki je bilo leta 2023 nominirano za gazelo gorenjske regije. Popusti so po njegovih besedah posledica pomanjkanja sestavnih delov v letu 2022 in v začetku leta 2023, zaradi česar so proizvajalci takrat v skladiščih zadržali velik del nedokončane proizvodnje. »Z letom 2024 in 2025 ta del dokončujejo. Kolesa so nova, vendar gre za leto ali dve stare modele. Popusti so torej odlični za kupca, ki si ne želi nujno zadnjega modnega hita. Dejansko to pomeni, da lahko za polovično ceno resnično dobi vrhunsko kolo z najboljšim Boschevim motorjem ali najvišji rang Yamahe.«

Uroš Globočnik, direktor podjetja A2U: Letos v primerjavi z lani pričakujemo 30-odstotno povečanje prihodkov. Naša ponudba električnih koles in druge kolesarske opreme se povečuje.

 

Prodaja še raste

Nasičenost trga je po besedah Globočnika posledica aktivnosti proizvajalcev električnih koles oziroma njihovih sestavnih delov v letih med epidemijo. Veliko proizvajalcev je namreč, kot ugotavlja sogovornik, pri odzivu na povečano povpraševanje potrošnikov nekoliko zaspalo ali pa je »imelo večje oči, kot se je pozneje izkazalo za upravičeno«. »V letih 2021 in 2022 so proizvajalci koles načrtovali ogromno proizvodnjo, podvojene ali potrojene količine. Proizvajalci sestavnih delov temu niso sledili,« pravi. V drugi polovici leta 2023 so po njegovih besedah končni produkti z zamudo vendarle prišli na trg. »Proizvajalci so takrat dali na trg dvakratno količino tega, kar je trg lahko absorbiral.« Med potrošniki se sicer po njegovih ocenah povpraševanje ni zmanjševalo; v Evropi je prodaja še vedno v delnem porastu. »V Sloveniji lahko ocenjujemo, da je rast prodaje električnih koles še vedno stabilna, in sicer med deset in 15 odstotki letno,« pojasnjuje Globočnik.

Velik uspeh državnih subvencij

Kriza pri proizvajalcih je poleg tega po njegovih besedah pri nas sovpadla z odločitvijo države za subvencioniranje nakupa mestnega ali treking električnega kolesa. Ukrep pri tem določa, da so do subvencije upravičeni kupci električnih koles, katerih maloprodajna cena z DDV (in z upoštevanim komercialnim popustom) ne presega 2500 evrov. Subvencija znaša četrtino maloprodajne cene z vključenim DDV, vendar ne več kot 500 evrov. »Slovenski kupci trenutno s subvencijo kupujejo kolesa za ceno s popustom okoli 2500 evrov, za kar zaradi krize proizvajalcev in posledičnih velikih popustov trenutno dobijo vrhunsko kolo, ki bi brez popusta stalo več kot 4000 ali celo več kot 5000 evrov. V nasprotnem primeru, če razmere na trgu ne bi bile takšne, kot so, bi lahko s subvencijo kupovali le električna kolesa iz nizkocenovnega ranga,« pojasnjuje direktor A2U.

Danes gre pri njih pri veliki večini nakupov prav za nakup s subvencijo. »Od tisoč prodanih koles prodamo denimo dva, ki ne padeta v rang subvencije, preostalih 99 odstotkov kupcev pa izbira samo med kolesi, pri katerih si lahko pomagajo s subvencijo. Trgovci smo bili prisiljeni ceno spustiti do meje, ki dopušča nakup s subvencijo, ali pa kolesa ne prodamo.« Ukrep subvencioniranja električnih koles, ki je v veljavi približno leto dni, je sicer po njegovih besedah izrazito pozitiven tako za kupce kot za prodajalce. »Mi smo navdušeni nad tem ukrepom in upamo, da bo ostal čim dlje.«

Širitev po Sloveniji in na Hrvaško

Podjetje A2U je po besedah direktorja trenutno v fazi velike rasti: »Letos v primerjavi z lani pričakujemo 30-odstotno povečanje prihodkov. Naša ponudba električnih koles in druge kolesarske opreme se povečuje.« Enako velja za njihovo mrežo poslovalnic. V letošnjem letu odpirajo tri nove poslovalnice, in sicer v Celju, Velenju in Mariboru, s katerimi bodo svojo mrežo razširili na skupno sedem poslovalnic v Sloveniji. Konec tega leta ali v začetku prihodnjega v A2U načrtujejo tudi širitev na Hrvaško, in sicer vsaj z dvema poslovalnicama. »Ena bo vsekakor v Zagrebu, druge lokacije pa trenutno še ne morem razkriti,« nam je dejal Globočnik. 

Kako so prebrodili zahtevno obdobje?

Lani so v A2U po podatkih Dun & Bradstreet presegli 13 milijonov evrov prihodkov; tudi dobiček se je po slabšem letu 2023, ko so imeli izgubo, znova vrnil na raven iz leta prej. »Vsi trgovci, ki smo imeli veliko koles kupljenih po nekih normalnih cenah, smo v drugi polovici leta 2023 močno trpeli, ker smo vse razprodajali, tudi pod nabavnimi cenami,« pojasnjuje Uroš Globočnik. »Ko smo v A2U sprevideli, kaj se dogaja na trgu, smo se hitro odzvali in celotno leto 2023 posvetili temu, da smo zalogo električnih koles čim bolj počistili. Zaradi tega smo v letu 2023 tudi imeli slabši rezultat, celo minimalno izgubo, ki smo jo delali zavestno, vse s ciljem, da smo v leto 2024 lahko zakorakali finančno močni in fit za prodajo.« Presežkov zalog je sicer po njegovih besedah pri nekaterih proizvajalcih in trgovcih še vedno precej. Do konca prve polovice letošnjega leta bodo tako na trgu še vedno prevladovali popusti. Posledicam opisanega dogajanja na trgu so medtem že podlegla nekatera podjetja: »Kar nekaj spletnih trgovcev je propadlo. Enako velja za nekaj manjših proizvajalcev električnih koles. Tudi nekateri trgovci po Evropi imajo kar velike težave.«

Priporočamo