Prva je ta, da je svet tako kompleksen, da je težko, če že ne nemogoče, upoštevati vse možne parametre in njihova medsebojna razmerja, ki na koncu odločilno vplivajo na razplet dogodkov. Drugi, nič manj pomemben element pa je dejstvo, da se takrat, ko se postavimo v vlogo objektivnega opazovalca, odrečemo tistemu delu svojega potenciala, ki nosi v sebi zametke napredka in ustvarjanja novega.

Izhajam iz podmene, da smo v podjetništvu najprej ljudje. S srcem in razumom! Po tem pridejo vse ideje in šele na koncu morebiti podjetniški uspeh. Prepričan sem sicer, da to velja tudi za druga področja človekovega udejstvovanja, a se bom omejil na podjetništvo, od koder izhaja moja izkušnja.

Dovolimo si odpreti dve dilemi. Raziskave so pokazale, da je skrivnost uspeha podjetij diferencirana strategija in brezkompromisna implementacija. Strategija pa ima za marsikoga dve neprijetni karakteristiki. Dobra strategija je namreč Odločitev. Brezkompromisna implementacija pa pomeni, da se bomo morali na poti odpovedati marsikateri priložnosti, ki se nam bo ponudila. To so lahko izjemne, enkratne priložnosti, sladki sadeži, a mi bomo morali reči "ne". Kajti samo na tak način bomo sčasoma zgradili podjetje, ki bo imelo svojo identiteto. Nekaj, na kar bomo lahko pokazali in rekli: to smo mi! Druga lastnost strategije pa je, da nas mora diferencirati od konkurence. Past, na katero naletimo tu, pa je, da se zapletemo v to, da nekaj počnemo samo zato, da bi bili drugačni in boljši od konkurence. Pri tem pa velikokrat pozabimo na tisti notranji vzgib, na razlog, zaradi česar je vse skupaj nastalo, na temelj, na katerem smo postavili podjetje in na katerem gradimo identiteto podjetja.

Novinarji me večkrat vprašajo, ali bi lahko delil z njimi recept za uspeh. Po navadi je moj odgovor na to vprašanje tak, da ne verjamem v recepte oziroma da ga nimam. Glede na izziv, ki ga ponujata zgoraj omenjeni dilemi, pa lahko delim svoj pogled. Jedro povzema stavek, ki je bil vklesan na vhod v Apolonov tempelj v Grčiji: "Spoznaj samega sebe." Drznem si trditi, da tako kot to velja za posameznika, tako to velja za podjetje in enako tudi za narod.

Ocenjujem, da bo ena od posledic krize, s katero se soočamo, tudi vrnitev k tistim temeljnim aktivnostim, ki ustvarjajo vrednost in so dobre za človeštvo. V tem kontekstu bi izpostavil misel, ki jo je v intervjuju za revijo Time davnega leta 1948 izpostavil slavni skladatelj Igor Stravinski. Misel gre nekako takole: "Izdelava je bila mnogo boljša v času Bacha, kot je danes. Najprej mora biti mojster. Danes imamo samo 'talent'. Nimamo več tiste srčne prevzetosti z detajli, zatopljenosti v izdelek, ki te povzdigne v izvrstnega glasbenika."

Ta misel se mi zdi danes še toliko bolj aktualna. Izpostavljam pa jo zato, ker ocenjujem, da smo Slovenci v svojem bistvu izvrstni mojstri. Pri svojem delu in pri graditvi mreže zunanjih sodelavcev in podjetij sem imel priložnost spoznati res tiste prave. In tudi zaradi njih in njihove izvrstnosti je lahko naše podjetje uspešno na najzahtevnejših mednarodnih trgih. Želim pa si, da bi temu mojstrstvu dodali vsaj kanček tiste "navzven obrnjene" samozavesti. Želim si, kot sem pred časom napisal, da bi si upali seči visoko. In če tega še nimamo dovolj, dajmo zgraditi! Korak za korakom.

V Sloveniji se na področju mojega dela napovedujejo take strukturne spremembe, ki bodo morda lahko pomagale vzpostaviti velike premike: tudi država mora na, po mojem mnenju, za prihodnost ključnih področjih začeti "misliti veliko" in biti "podjetna".

Kadar rečem, da mislim, da je ključno za uspeh, da poznaš samega sebe, mislim tudi na to, da ni nič manj pomembno, da tudi drugim, s katerimi delaš, dovoliš, da delujejo v skladu s tem, kar so. Odličnost ima tudi v Sloveniji veliko podob.

Želim si, da se ne bi vedno primerjali z drugimi, ampak naredili ta pomemben korak, se zavedali svojih kvalitet in gradili našo skupno identiteto na zavedanju tega. Prepričan sem, da bo imel način, kako se bomo spoprijeli s tem, ključen vpliv na to, kakšna bo naša država čez deset let.

Rok Uršič je direktor Instrumentation Technologies, zlate gazele 2008, in član sveta Gazele.