Miro Pucelj

Zima po zadnjih napovedih še ni končana in nas tako še čaka čiščenje snega. To delo močno olajšajo snežne freze. To so dobri stroji, ki pa lahko povzročijo pri uporabniku veliko slabe volje, če ne zadovoljijo njegovih zahtev. Še najpogostejša napaka v preteklosti je bila neučinkovitost v južnem snegu, ki se je odražala s stalnim mašenjem izmetnega kanala. Taka freza je neprimerna za naše razmere in tudi zato se pred nakupom stroja pozanimajte o učinkovitosti glede na različne vrste snega. Za vašo lažje odločanje o nakupu, letošnjem ali v kateri od prihodnjih zim, ponujamo nekaj nasvetov tudi glede uporabe.

Eno- in dvostopenjske

Freze lahko ločimo na eno- in dvostopenjske. Prve so namenjene manjšim površinam, bistvo takih frez pa je, da imajo samo en ventilator oziroma rotor, ki reže sneg in ga hkrati meče skozi žleb na stran. Kljub navidezni šibkosti se vsaj Hondina (le primer), ki je opremljena z gumijastim vretenom, dokaj dobro obnese in zagotovo nekako najbolj na čisto očisti površino, ki je tudi zaradi gume na vretenu ne poškoduje. Vseeno pa vas opozarjamo, da je to freza, ki je namenjena le čiščenju manjših poti okoli hiš.

Takoj ko moramo očistiti sneg z dovoznih poti in malo večjih površin, je nujna dvostopenjska. Kakšna, kako močna, na kolesih ali gosenicah, so pogosta vprašanja. Najprej morate vedeti, da je bistvo za učinkovit izmet tudi mokrega snega dovolj močan motor (5 KS za raven teren že nekako zadostuje) in konstrukcija stroja. Nekatere freze imajo preozke izmetne kanale in pri njih se pogosto dogaja, da rotor ne more izvreči mokrega snega. Nekateri potem svetujejo, da je potrebno odstraniti posebni kovinski rogovilici na izmetu, vendar tudi to ne pomaga. Freza mora biti konstruirana za vse vrste snega, ne pa da ob južnem snegu ves čas čistite izmetni kanal, na koncu pa obupate in sneg očistite z lopato. Odločilno za učinkovito delo in izmet je razmerje med hitrostjo rezila, ki zajema sneg, in hitrostjo lopatic, ki sneg mečejo skozi izmetni kanal. To razmerje hitrosti je na primer pri Hondi približno 1 : 10, kar zagotavlja dovolj veliko hitrost, da freza uspešno in dovolj daleč meče tako pršič kot povsem južni sneg. Enako lahko zagotavljamo tudi za freze partner in še neka-tere.

Gosenice ali kolesa?

Odločitev o moči in ne nazadnje tudi o nakupu freze na kolesih ali gosenicah je v veliki meri odvisna od pričakovane višine snega in načrtovane površine čiščenja. Na Gorenjskem in v višjih legah, kjer lahko pričakujete visok sneg, vam vsekakor priporočamo frezo na gosenicah, v nižjih predelih z občasnimi količinami snega do 30 in redko več centimetrov, pa freza na kolesih dobro opravlja svoje naloge. Če boste čistili strmejše poti, se spet obvezno odločite za pogon preko gosenic. Ob tem priporočamo hidrostatični menjalnik, ki se nekako najbolj obnese in lahko z njegovo pomočjo uravnavate hitrost freze praktično od 0km/h naprej. To je še kako pomembno zato, da s polžem zajemate dovolj, vendar ne preveč snega, da je izmet nemoten. Čim višji je sneg, bolj počasi se moramo premikati. Za uravnavanje hitrosti je idealen brezstopenjski hidrostatični menjalnik, v primeru, da je stroj še prehiter, moramo občasno zaustaviti frezo, da izmeče preveč zajetega snega. Menjalnik na prestave se slabše obnese, ker ga je težje uravnavati. Gosenice na frezi omogočajo optimalen oprijem in jih priporočamo, vseeno pa se tudi kolesni pogon obnese, čeprav lahko pride do zdrsa koles (na nagnjenem terenu, pri večji količini snega ali tršem snegu), medtem ko gosenice teh težav ne poznajo. Verige na pogonskih kolesih se obnesejo srednje in so bolj začasna rešitev, vseeno pa freza na kolesih kljub verigam ne more konkurirati frezi na gosenicah. Pomembno je tudi uravnoteženje stroja, tako da se lepo premika in ne dviguje pluga.

Potem so tu še različni dodatki. V osnovi so vse komande na ročaju in sicer vklop polža, pogona, klasičnega ali hidrostatičnega menjalnika ter ročica za spreminjanje smeri izmeta. Boljši stroji imajo dodatne sisteme za ločeno upravljanje koles ali gosenic, luči, električno uravnavanje nagiba in še marsikaj. Delo s strojem na gosenicah je tudi z težjimi enostavno, saj stroj upravljate le z ročicami na krmilu in ne s silo oziroma močjo. Teža stroja je celo prednost pri čiščenju. Višina zajema snega (spodaj) se nastavlja s pomočjo distančnikov. Nekateri stroji so opremljeni z električnim zagonom, ki je dodatni pripomoček. Nekatere proizvajalci pod električnim zagonom razumejo zagon s pomočjo priklopa na 220 V, kar ni prikladen sistem, ampak priporočamo dovolj močan in sposoben akumulator.

Varnostni vijak

Ob čiščenju snega se lahko pripeti, da je v snegu debelejša veja ali k večji kamen, ki lahko povzroči lom varnostnega vijaka na rezilu. Naloga tega vijaka je, da z lomom ob preveliki obremenitvi prepreči okvaro menjalnika in motorja, s takimi vijaki so opremljene vse snežne freze. Priporočamo vam, da imate tak vijak vedno v rezervi.

Naj spregovorimo še nekaj besed o delu. Ne glede na vrsto snega je potrebno ob čiščenju stroj nastaviti na največje obrate. Zagotovo vam bo čiščenje v zadovoljstvo, z lopato pa ne boste nikoli mogli konkurirati dobremu stroju. Naj končamo kar z zanimivo zgodbo enega od naših bralcev, ki nam jo je opisal pred časom. Jeseni je trdil, da se nakup snežne freze ne izplača in se je pametneje dogovoriti s kmetom, ki tako ali tako potrebuje denar... Najprej dolgo časa ni našel izvajalca, potem je enega le nagovoril, vendar ne za deset evrov, kot si je predstavljal. Ko je zapadel sneg, ga je čakal tri ure, ker pa je moral v službo, je sneg odmetal z lopato. Pozneje je napisal: "Takoj sem se odločil za nakup snežne freze. Sedaj imam mir in z užitkom vsakokrat znova pričakujem snežne padavine."